Vitamin ABC

Zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminok hosszabb ideig képesek a szervezetben raktározódni, ezért a túlzott bevitelüket ajánlatos kerülni. Valójában odafigyeléssel minimalizálható, hogy túladagolja az ember a zsírban oldódó vitaminokat.

A vitamin (retinol)

Az A-vitamin számos anyagcsere folyamat katalizátora, szükséges a bőr és nyálkahártyák épségéhez, illetve a látóbíbor képződéséhez. Az A-vitamin előanyaga a karotin, melynek felszívódása rosszabb, mint az A vitaminé. Növényi tápanyagban, mint karotin (elő vitamin), állati eredetű tápanyagban, mint A vitamin fordul elő (olaj, vaj, zsír). A májban raktározódik, és a karotin is itt alakul át A vitaminná.

Az A vitamin véd a fertőzésekkel szemben, védi a hámsejteket (bőr, valamint a gyomrot, légutakat, bélcsatornát, belső üregeket védő nyálkahártya). A vitamin hiányában farkasvakság (amikor szürkületben vagy gyenge világítás esetén látászavar következik be), a bőr repedezettsége és szárazsága, illetve a haj korpásodása és a haj-köröm töredezése jellemző.

A vitamin táplálék-forrás: máj, tejszín, vaj, tojássárgája, répa, tök, sárgadinnye, paradicsom, fűszerpaprika, spenót, hal, cékla, petrezselyem, zellerlevél, kelkáposzta, brokkoli, zöldborsó, zöldbab, szója, kajszibarack, áfonya, csipkebogyó bőségesen tartalmaz A vitamint.

 

D vitamin (kalciferol)

A D3 vitamin sztearin származék, provitaminja (előanyaga) a 7-dehidrokoleszterin, mely ultraibolya sugárzás hatására alakul át D3- vitaminná. D vitaminhiány - csontképződési zavar, angolkór. D vitamin táplálék-forrás: leginkább a tojássárgája, vaj, tejszín és a csukamájolaj, szardíniakonzerv, vitaminozott margarinok, csiperkegomba, zabpehely, búzacsíra, élesztő.

 

 E vitamin (tokoferol)

Az E vitamin a kapillárisok falában védő funkciót tölt be, ezen kívül a máj elzsírosodásával (és a máj mérgek okozta elfajulásától) szemben is védőhatást fejt ki. Az E- vitamin csökkenti a vér koleszterinszintjét, szerepe van a szaporodóképesség (spermaképzés, megtermékenyülés, magzatkihordás) folyamatában. Az E- vitamin hiánya lassú sebgyógyulást, fáradékonyságot, izomtónus-veszteséget, és csökkenő nemi vágyat eredményezhet. E- vitamin táplálék-forrás: a gabonafélék csíraolajában (tök vagy napraforgó), a zöld növényekben, főzelékfélében, a húsban, a májban és a tojásban, homoktövisben, szójában, csipkebogyóban, gesztenyében, dióban, mogyoróban, mandulában, mákban található meg. található meg.

 

 K vitamin (fillokinon)

A K- vitaminnak egyes véralvadás-aktív fehérjéknek az előállításában van szerepe. K vitamin táplálék-forrás: zöld növények (kelkáposzta, borsó, fejes saláta, káposzta, paraj), tejtermékek, és máj, a sütőtök, a paradicsom, a paraj, kelkáposzta, káposzta, a lucerna, és a tengeri hínár.

Vízben oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminok a szervezetben csak korlátozott mértékben raktározódnak, ezért rendszeres pótlásuk és fogyasztásuk fontos a szervezet megfelelő működésének fenntartásához. Azt a vélekedést  sokszor lehet hallani, hogy a vízben oldódó vitaminokból bármennyit el lehet fogyasztani bármilyen mellékhatás veszélye nélkül, azaz nem lép fel vitamin túladagolás (hipervitaminózis). A jelenlegi ismeretek szerint hipervitaminózis okozta kóros állapot ritkán alakul ki és jellemzően egyoldalú, monodiétás táplálkozás esetén vagy étrendkiegészítő vitaminkészítmények (koncentrátumok) hosszabb ideig tartó, eltúlzott szedésekor fordulhat elő a raktározható, zsírban oldódó A-, D-, E-vitaminokra, illetve a B12-vitaminra nézve. A vízben oldható vitaminokat – a B12-vitamin kivételével – a szervezet nem képes tárolni, ezért ezeknél hipervitaminózis nem léphet fel. A megfelelő vitamin(ok) adagolásával a hiányállapot általában reverzíbilis módon, gyorsan megszüntethető. Bizonyos élethelyzetek, mint: dohányzás, kábítószer fogyasztás, alkoholizmus, aktív sportolás, elhúzódó betegségek, gyulladások, elégtelen táplálkozás, terhesség, stressz növelhetik a vitamin (főként a vízben oldódó vitamin) szükségletet.

B1vitamin

A B1 vitamin a szénhidrát anyagcsere szabályozásában játszik szerepet. A B1 vitamin hiánya a beriberi nevű betegséget okozza. B1 vitamin táplálék-forrás: májban, húsban, tojássárgájában, élesztőben és barna kenyérben, búzacsírában, korpában, rizshéjban, élesztőben. dióban, mogyoróban, gesztenyében, tejben, lencsében, babban, borsóban, parajban, káposztafélékben, uborkában, salátában, burgonyában, paradicsomban, céklában található meg nagyobb mennyiségben.

 

B2 vitamin

A B2 vitamin fontos szerepet tölt be a vérképzésben (vas beépítésében, a hemoglobin képzésében) és a növekedési folyamatokban. Vegyes táplálkozással fedezhető a B2- vitamin igény, de a bélbaktériumok is szintetizálják. A B2 vitamin hiánya közrejátszhat az ízületi gyulladás, a növekedési zavar, a vérzékenység, a migrének kialakulásában is. B2 vitamin táplálék-forrás: májban, vesében, tejben, tejtermékekben, húsban, halban, tojássárgájában, zöldbabban és borsóban, gyümölcsökben, olajos magvakban élesztőben, kukoricában, burgonyában, aszalt szilvában, parajban, paradicsomban, salátában jelentős mértékben megtalálható.

 

B3 vitamin

A B3 vitamin része azoknak a fontos enzimeknek, amelyek a sejtlégzés folyamataiban vesznek részt. A niacin vitaminnak szerepe van a vérképzésben és a gyomorsósav termelésének növelésében és egyes hormonok (tesztoszteron, ösztrogén, inzulin) szintézisében is. A B3 vitamin csökkenti a koleszterinszintet és az érszűkületet, egyben májvédő hatású. B3 vitamin hiányában a pellagra nevű betegség léphet fel, a bőrön, nyelven és a szájnyálkahártyán gyulladásos tünetek jelentkeznek.

B3 vitamin táplálék-forrás: az élesztő, a tehéntej, a máj, a vese, a hús, és hüvelyesek, barna kenyér, a karalábé, paradicsom, a napraforgóolaj, mogyoró gazdag nikotinforrások.

A B3 vitaminnak három formája van, amelyek közül a niacin a legismertebb, továbbá a nikotinamid, és a nikotinamid-ribozid (https://mebar.hu/B3-vitamin ).

 

B5 vitamin

A B5 vitamin szerepet játszik az intermedier (köztes, közbenső) anyagcserében (szénhidrátok lebontásában, zsírsavak szintézisében és bontásában, a szteroid-hormonok, porfirinek szintézisében), és fokozza a bélmozgást. B5 vitamin hiányában bőrgyulladás, kopaszság, korai őszülés és mellékvese-elégtelenség, izomremegés, izomgörcs, fáradtság, apátia, szédülés, hányás, nyombélfekély, fokozódó stressz-érzet, aggodalom-érzet léphet fel. B5 vitamin táplálék-forrás: máj, hús, tej, tojás, élesztő, hántolatlan rizs, szója, búzacsíra, olajos magvak tartalmazzák.

 

B6 vitamin

A B6 vitamin számos fehérje, szénhidrát és zsíranyagcserében szerepet játszó enzim alkotórésze és az energia átvitelben is közreműködik. B6 vitamin táplálék-forrás: a máj, hús, tej-tejtermékek, tojássárgája, hüvelyesek és az élesztő, burgonya, fejes káposzta, vöröshagyma, hántolatlan rizs, mák, napraforgómag, földimogyoró, banán, dinnye.

 

B9 vitamin (Folsav)

A folsav- vitamin vízben oldódó vitamin, melyet a bélflóra is előállít. B9 vitamin táplálék-forrás: nagyobb mennyiségben a növények zöld leveleiből (paraj), májból, húsfélékből, élesztőből, szójából, csiperkéből vehető fel. A túl nagy folsavbevitel csökkentheti a cink hasznosulását.

 

B10 vitamin (M vitamin)

A B10 vitamin a B12 vitamin és C vitamin jelenlétében a vörösvérsejtek érését segíti elő. B10 vitamin hiánya fáradtságot, levertséget, depressziót, étvágytalanságot, korán őszülő hajat, ekcémás bőrt, cserepes ajkakat, gyomorfájdalmat, hasmenést, vérszegénységet eredményezhet.

B10 vitamin táplálék-forrás: a zöld levelekben, főként a parajban, karalábéban, a tejben, sajtban, élesztőben található meg. Az élesztő B- vitaminjaiból a szervezetben folsav- vitamin képződik.

 

B12 vitamin

A B12 vitamin a vörösvérsejtek képzését, érését befolyásolja, és részt vesz a fehérjeszintézisben. Az emberi B12 vitamin szükséglet nagy részét a bélbaktériumok állítják elő, felszívódásához a gyomor nyálkahártya terméke (ún. intrinsic faktor) szükséges. B12 vitamin hiányában vérszegénység jöhet létre.

B12 vitamint növények nem tartalmaznak, a B12 vitamin szükségletet csak állati eredetű élelmiszerekkel lehet fedezni. B12 vitamin táplálék-forrás: megtalálható a májban és az angolosan elkészített marhahúsban, élesztőben, kisebb mértékben a tejben és a tojásban.

Az emberi szervezet a B12 vitamint képes tárolni.

 

B13 vitamin

A B13 vitaminnak fontos szerepe van a szervetlen ásványi anyagok megkötésében és azok szállításában. B13- vitamin hiányában a szervetlen ásványi anyagok elégtelenül szívódnak fel, nyomelem hiány tünetek alakulnak ki. A B13 vitamin megvéd a korai öregedéstől, védi a májat, elősegíti a szklerózis multiplex kezelését.

B13 vitamin táplálék-forrás: gyökérzöldségekben, a természetes körülmények között tartott tehenek tejében és a tejsavóban fordul elő nagyobb mennyiségben.

 

H vitamin

A biotin vitamin (H vitamin) az állat – és a növényvilág minden sejtjében jelenlévő anyag, számos enzimatikus folyamat része. Kéntartalmú vitamin, a hámszövet védelmi funkcióját látja el, és a zsírsavszintézisében van szerepe. Biotin - vitamin táplálék-forrás: májban, vesében, az élesztőben, tojássárgájában és paradicsomban, diófélékben, mogyorófélékben, karfiolban, csiperkében, szójában, tarkababban, sajtokban és a piros ribizkében található meg nagyobb mennyiségben.

 

C vitamin

A C vitamin a szervezeten belül a mellékvesekéregben és fehérvérsejtekben mutatható ki a legnagyobb mennyiségben. A C- vitamin részt vesz az intermedier (köztes, közbenső) anyagcserében, jelenléte a bélcsatornában a vas stabilizálásához és felszívódásához szükséges. A C vitamin erősíti az adrenalin hatását, továbbá fokozza a kötőszöveti sejtek fejlődését. Tárolás, és magas hő – és oxidációs folyamatok (főzés, forralás) a C vitamin gyors bomlását segítik elő. A C vitamin hiánya fáradékonyságot, végtagfájdalmat, fogínysorvadást, orrvérzést, fogínyvérzést, lassúbb sebgyógyulást, fertőzésre való hajlamot, súlyosabb esetben pedig skorbut betegséget okozhat. C vitamin táplálék-forrás: gyümölcsökben, főzelékfélékben, a zöldségekben, nagyobb mennyiségben megtalálható. A C vitamin savanyú közegben őrződik meg bomlás nélkül legtovább, ezért a citrom, grapefruit, a kivi, általában a citrusfélék, a savanyú káposzta, sóska és a fekete ribiszke a legjobb források.

 

Kapcsolódó Nikotinamid-Ribozid-Klorid (Niagen®) tartalmú termékek: