NR és NAD+ információk

A táplálékkiegészítő termékekről röviden

2021.01.03 18:15
A táplálékkiegészítő termékekről röviden

Mi a táplálékkiegészítő vagy másként az étrendkiegészítő termék?

A Felelős Táplálkozás Tanácsa szerint az amerikai felnőttek 77% -a vett étrendkiegészítőket 2019-ben (https://www.crnusa.org/newsroom/dietary-supplement-use-reaches-all-time-high ).

Az étrendkiegészítők a mindennapi életünk részévé váltak, pótolva a napi táplálkozásunk hiányosságait olyan anyagokkal, amelyek sokszor hiányozhatnak a szokásos étrendünkből. Nyugodtan kijelenthető, hogy az amerikai konyhapult alapanyagává váltak, és térhódításuk folyamatosan zajlik a földön.

A Grand View Research jelentése szerint az étrendkiegészítők globális piaca az előrejelzések szerint 2027-re eléri majd a 230 milliárd dollárt (https://www.crnusa.org/newsroom/dietary-supplement-use-reaches-all-time-high ).

 

Mit is jelent azonban az, hogy kiegészítő?

Az FDA szerint az étrendkiegészítő olyan termék, amely olyan összetevőket tartalmaz, mint a vitaminok, ásványi anyagok, gyógynövények, aminosavak és enzimek (https://www.fda.gov/food/buy-store-serve-safe-food/what-you-need-know-about-dietary-supplements ).

Formáik különbözőek lehetnek, például tabletta, kapszula, lágy gél, gélkapszula, por és folyadék.

A kiegészítők nem a teljes étkezés helyébe lépnek, ahogy a nevük is sugallja. A kiegészítők célja az egészséges étrend „kiegészítése”. Táplálékokat és egyéb összetevőket biztosítanak élelmiszer-forrásokból vagy szintetikus úton.

 

(Az, hogy miért van szükség valójában az étrend kiegészítésére, annak egy igen összetett probléma áll a hátterében, amiről ma sokszor csak sajnos az ún. összeesküvés-elméletek szakértői beszélnek – azonban röviden a lényege maga az emberi tevékenység és beavatkozás.)

 

Az étrendkiegészítők biztonsága:

 Az FDA (https://www.fda.gov/ ) irányelvei szerint a kiegészítők nem forgalmazhatók betegségek kezelése, diagnosztizálása, megelőzése vagy gyógyítása céljából.

Másrészt a gyógyszerek ezekre a felhasználásokra megengedettek, ha azokat megfelelően felülvizsgálják és az FDA jóváhagyja. A kiegészítő termék biztonságosságának és hatékonyságának biztosítását a gyártó döntheti el.

Az olyan vállalatok, mint például a ChromaDex (https://www.chromadex.com/ ), magas színvonalon tartják a gyártási minőséget, biztosítva, hogy létesítményeik (és partnereik gyáregységei) megfeleljenek a cGMP (Current Good Manufacturing Practice) előírásoknak.

Mivel az FDA nem hagyja jóvá az étrendkiegészítő termékeket automatikusan, hanem minden új étrendösszetevőt (vagyis 1994. október után piacra került hatóanyagot) tartalmazó kiegészítést a piacra lépés előtt be kell jelenteni az FDA-nak. A továbbiakban az FDA bármikor jogosult egy már engedélyezett terméket eltávolítani a piacról, ha a terméket nem találják a továbbiakban biztonságosnak.

   / Válaszd Te is az ellenőrzött termékeket! - Tapasztald meg a NAD+ jótékony hatását ->

 

Az étrendkiegészítők típusai:

1) A vitaminok 

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyekre testének kis mennyiségben szüksége van.

A vitaminok elengedhetetlenek, mert az emberi test nem képes a fenntartható működéshez szükséges megfelelő mennyiséget előállítani. Bizonyos vitaminokat a szervezet egyáltalán nem termel, és kizárólag az étrend bevitelétől függenek. Például, míg a teste képes a D-vitamint létrehozni a napfény hatására, nem képes C-vitamint létrehozni, és kizárólag az adott egyén táplálékfelvételére támaszkodik. Mindkét vitamin hiánya azonban súlyos betegségekhez vezethet, például a csontsűrűség csökkenéséhez vagy a skorbuthoz.

 

Jelenleg 13 elismert vitamin van, és ezek zsírban vagy vízben oldhatóak.

- A zsírban oldódó vitaminok, mint az A-, D-, E- és K-vitamin (továbbá F, és K2), könnyen tárolhatók a szervezetben, mivel képesek a test zsírszöveteiben tárolni. A test napokig vagy hetekig képes ezeket a vitamintartalékokat egyszerre fenntartani, azaz jó hatékonysággal használja ki a zsírban oldódó vitaminban gazdag ételeket.

- A vízben oldható vitaminok, mint a C-vitamin és az összes B-vitamin (továbbá H, P), állandó bevitelt igényelnek, mivel nem képesek hosszú ideig a szervezetben tárolódni. A test elég hatástalanul üríti ki ezeket a vitaminokat a vizelettel, amennyiben nem használja fel őket. Ezért ezeknek a vitaminoknak a fenntartása a testben kissé több figyelmet igényel, amikor figyelembe veszi az ember az ételválasztást. Például a B3-vitamincsalád, a niacin, a nikotinamid és a nikotinamid-ribozid mind vízben oldódik, vagyis napi következetes feltöltésre van szükségük, hogy teljesítsék a szervezet szükséges B3-vitamin bevitelét.

 

(Megállapítható tehát, hogy a mindazokat a vitaminokat, amelyeket a szervezet nem raktároz – tehát a vízben oldódóakat – rendszeresen pótolni kell az egészség megőrzéséhez a napi normális táplálkozás során és/vagy azon felül.)

 

2) Az ásványok

Az ásványi anyagok szervetlen anyagok, amelyekre a testednek szüksége van a mindennapi működéshez. Az étrendben lévő ásványi anyagok elengedhetetlenek a szervezet számára, például a csontok egészsége, az izmok összehúzódása, az idegműködés és a testnedvek szabályozása szempontjából.

Egyes vitaminokkal ellentétben az ásványi anyagok egyáltalán nem hozhatók létre a szervezetben.

 

Az ásványi anyagok szervezetben történő megfelelő mennyiségét kizárólag az étrendre támaszkodva lehet elérni.

Az öt fő ásványi anyag, amelyre a szervezetnek szüksége van az egészségéhez:

a kalcium (Ca), a foszfor (P), a kálium (K), a nátrium (Na), és a magnézium (Mg).

„Nyomelemnek” számít minden más ásványi anyag, ami azt jelenti, hogy a biológiai testnek csak kis mennyiségre van szüksége belőlük (másként nyomokban előforduló elem).

A „nyomelemek” közé tartozik: a vas (Fe), a mangán (Mn), a réz (Cu), a jód (I), a cink (Zn), a kobalt (Co), a fluorid (F), és a szelén (Se).

 

3) A gyógynövények

A gyógynövényeknek, más néven botanikus szereknek, az ősi civilizációkban történő rendszeres gyógyászati ​​felhasználása már hosszú ideje fennáll földünkön, a történelem szerint minimum több mint 5000 éve.

A hagyományos tibeti, mongol, kínai, stb. orvoslás ma is használja a gyógynövényeket gyógyítási gyakorlata részeként.

 

A nyugati piacon a gyógynövények a szokásos gyógyszer helyett az étrendkiegészítők kategóriájába tartoznak.

Mint bármely más táplálékkiegészítő, a növényi étrendkiegészítőkről sem állítható hivatalosan az FDA álláspontja szerint, hogy egy betegség vagy egy betegség kezelésére szolgálhatnak.

Definíció szerint a gyógynövény kifejezés lágyszárú növényekre utal, amelyet fás szár hiánya jellemez, és gyakran a talajig nő. Számos kivétel volt és van azonban ennél a besorolásnál, amikor a növényi kiegészítők kiterjedt használatáról van szó.

   / Tapasztald meg Te is a NAD+ jótékony hatását ->

Néhány példa a növényi étrendkiegészítők használatára:

- Ginseng a stressz kezelésében, az immunrendszer támogatásában, a fáradtság csökkentésében.

- Kamilla az alvásminőség javításában és a pihenés támogatásában (továbbá gyulladáscsökkentőnek is tartják).

- Fahéj az étvágy és a vércukorszint fenntartásában.

(Egyébként a fahéj még köztudottan lúgosító szer is, ezért használják a különféle édességekhez, mint  ahogy a pirospaprikát a különféle húsokhoz. Lúgosítás –https://lúgosító.hu/lugosito-noevenyek-es-fuszerek , https://balaicza.hu/lugosito-etrend/ )

- Ginkgo Biloba a vérkeringés támogatásában.

 

4) Az aminosavak

Az aminosavak szerves vegyületek, amelyek a fehérjék létfontosságú építőkövei.

A megfelelő működéshez az emberi testnek 20 különféle aminosavra van szüksége.

Ebből a 20-ból kilenc az ún. esszenciális aminosav, mert nem állíthatók elő a szervezetben, és csak megfelelő táplálkozással érhetők el.

Ez a kilenc esszenciális aminosav a következő: a hisztidin, az izoleucin, a lizin, a metionin, a fenilalanin, a treonin, a triptofán és a valin.

Az esszenciális aminosavak legjobb forrásai a teljes fehérjék, mint:

a hús, a tejtermékek, a szója, továbbá egyéb növényi eredetű források, például a quinoa, a hajdina, a bab és a dió.

Az aminosavakat nagyrészt elismerték az izmok fejlődésében és helyreállításában betöltött szerepük miatt, de számos más fontos funkciójuk is van, mint például antitestek, hormonok és enzimek építése.

 

5) Az enzimek

 Az enzimek olyan fehérjék, amelyek biológiai katalizátorként működnek, vagyis felelősek a kémiai reakciók kémiai mozgósításáért vagy felgyorsításáért a szervezetben.

A kiegészítő enzimek nagyrészt két kategória egyikébe tartoznak: emésztési vagy szisztémás.

- A legtöbb ember ismeri az emésztőenzim-kiegészítőket, amelyek elősegítik az étel emésztését, mint például a laktáz (a tejcukor lebontására szolgál), amelyek gyakran megtalálhatók a Lactaid® termékekben.

- A szisztémás enzimek a szervezetben segítenek támogatni az immunrendszert, továbbá támogatják a szervezetet a gyulladásos folyamatok megszüntetésében. A szisztémás enzimek egyik funkciója a fibrin feleslegének lebontása, ami a vér alvadásában szerepet játszó fehérje.

 

Meg kell jegyezni, hogy a táplálékkiegészítő kategóriák nem tökéletes rendszerek.

Rengeteg olyan étrendkiegészítő termék áll rendelkezésre, amelyek nem illeszkednek rendesen ezekbe a kategóriákba, nevezetesen a zsírsavak vagy a probiotikumok. Egyes termékek egy olyan alszektorban találhatók, amelyek átfedik ezeket a kategóriákat, például a metabolitok.

A metabolitokat általában a kismolekulák leírására használják, amelyek a sejtanyagcsere köztes vagy végtermékében találhatók. Általában üzemanyagként, szerkezetként, jelátvitelként vagy az enzimeket stimuláló és gátló hatású anyagként működnek.

A nikotinamid-ribozid egy példa egy metabolitra.

A kiegészítők minőségi és bizonyítási tartományban vannak.

A piacon található étrendkiegészítők széles skálája lenyűgöző, de fontos, hogy éber maradjon az összetevőkre vonatkozó állításokkal, a biztonsággal és a hatékonysággal kapcsolatban az ember.

Egyes összetevők, mint például a C-vitamin, több évtizedes tudományos kutatással támasztják alá állításukat.

Sajnos azonban az étrendkiegészítők tömegszáma zavaros helyzetet teremt a termékek eltérő minőségét, erősségét, és hatékonyságát tekintve.

Mindezekért fontos és hasznos, hogy mielőtt mindent elolvasna abszolút igazságként egy termékről a fogyasztó, majd annak szedésébe kezd, végezzen egy extra szintű ellenőrzést annak érdekében, hogy vannak-e szabálytalanságok a táplálékkiegészítő és a mögötte álló társaság mögött.

Jó kiindulópont a táplálékkiegészítők klinikai vizsgálata mögött meghúzódó tudományos bizonyítékok áttekintése (https://clinicaltrials.gov/ ).

 

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/what-is-a-dietary-supplement/

Az eredeti forrásszöveg tartalmi és szerkezeti változtatásának jogát a szerző fenntartja a jövőre nézve, mely az eredeti forrásszöveg fordítását nem befolyásolja.

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs részek):

Mebar Kft.

Kapcsolódó termékek: