NR és NAD+ információk

A tápanyagok színes világa

2021.01.07 17:24
A tápanyagok színes világa

Mi is a koleszterin?

Mik azok a hasznos zsírok?

Mit nevezünk tápanyagnak?

Az alábbiakban néhány fontos gondolatot, tanulmányi részletet szeretnénk megosztani a tápanyagok sokszínűségéről.

Vannak mikrotápanyagok, makrotápanyagok, és sejttápanyagok.

A makrotápanyagokat és a mikroelemeket a táplálkozás alapvető pilléreinek tekintik.

Minden emberi testnek szüksége van a szénhidrátok, zsírok, fehérjék, vitaminok, ásványi anyagok és a víz pontos egyensúlyára a működéséhez. Ezen tápanyagok bármelyikének hiánya egészségügyi komplikációkhoz vezethet. Nem csak a makrotápok és a mikroelemek mennyiségei fontosak az egészséges étrendben, hanem az is, hogy mindezek hozzájárulnak a sejtek egészségének és a szervek működésének szabályozásához is.

 

Mik azok a makrotápanyagok?

A makrotápanyagok olyan tápanyagok, amelyekre nagy mennyiségben szüksége van a testnek, és amelyeket a test eredetileg nem termel.

A táplálkozással kell mindenkinek beszereznie a makrotápanyagokat.

Az egészséges étrend egyensúlyban tartja az ún. alapanyagcserét, és a három alapvető makrotápanyag megfelelő arányát, ezek: szénhidrát, zsír és fehérje.

A makrotápanyagok létfontosságúak a biológiai szervezet optimális működéséhez, és a kalóriák formájában biztosítják az energiát.

A szénhidrátokból és a fehérjékből származó energia grammban négy kalória, a zsír pedig kilenc kalória/gramm.

 

(A fogyásnál fontos tudni, hogy a szervezet milyen sorrendben használja a három alapvető tápanyagot fel: először szénhidrátot, majd zsírt, végül fehérjét – a közvetlenül elérhető és a raktározott területekről.)

 

Mik azok a szénhidrátok?

A szénhidrátoknak mostanában rossz hírük van. A gyakran fogyókúrázók úgy vélik, hogy a szénhidrát az ellenségük. Nem szabad azonban ebbe a hibába senkinek sem beleesnie.

A szénhidrátok, mint a zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék és a gyümölcs – a megfelelő mennyiségben egészségesek, és a jó étrend létfontosságú elemei. A szénhidrátok közé tartoznak az összetett szénhidrátok (keményítő, rost) és az egyszerű szénhidrátok, például a cukor.

- Az összetett szénhidrátok táplálékforrásai a gabonafélék, a tészta, a kenyér, a burgonya és a zöldségek.

- Az egyszerű szénhidrátok megtalálhatóak a gyümölcsökben, a tejtermékekben, az édességekben és a desszertekben.

Makrotápanyagként a szénhidrátok általában a többi makrotápanyaghoz képest az étrendben lévő energia nagy részét állítják elő. Még híres sportolókról is köztudott, hogy edzés vagy játék előtt "szénhidrogén terhelést" kapnak.

 

Mik azok a zsírok?

A zsírnak a test energiaellátása mellett számos funkciója van.

A zsír megkönnyíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, mint például az A-, D- és E-vitamin. Emellett a test számos hormonjának és az összes sejtmembránjának (az ezeket védő sejtek külső falainak) építőköve.

Az emberi agy többnyire zsírból áll. Több milliárd idegsejt membránját tartalmazza, amelyek az agyszövetet alkotják.

Az étkezési zsír általában két formában található: telített és telítetlen.

- A telített zsír, például vaj vagy zsír, szilárd állagú a szobahőmérsékleten. Az orvosi szakemberek javasolják a telített zsírfogyasztás korlátozását a szív egészségének támogatása érdekében.

- A telítetlen zsír, mint az olaj, szobahőmérsékleten folyékony állagú, és gyakran használják a telített zsír pótlására a táplálkozásban.

A zsír egyéb formái közé tartoznak a trigliceridek. A trigliceridek a vér és a zsírsejtek szöveteiben megtalálható zsírok. Ha a test eszik, a fel nem használt kalóriákat trigliceridekké alakítja, és a zsírsejtekben tárolja. Amikor a testnek energiára van szüksége, a hormonok trigliceridek felszabadulását eredményezik a zsírsejtekből, így a test azt energiára tudja használni.

 

Mi a koleszterin?

A hírhedt koleszterin egy másik meglepően jelentős segítség a sejtek egészségéhez.

A koleszterint általában zsírnak tekintik, de viaszos anyag, amely a szteroidcsaládba tartozik (bár maga nem szteroid). A koleszterin segíti a testet a sejtmembránok és bizonyos hormonok, például  az ösztrogén és a tesztoszteron, továbbá a D-vitamin termelésében, miközben támogatja a sejtek szerkezetét.

 

Mik a fehérjék?

A zsírtól eltérően a fehérje csak négy kalóriát tartalmaz grammonként. A fehérje hozzájárul a test strukturális alapjaihoz. A fehérjék a test nagy, összetett molekulái, amelyeknek több funkciója van a sejtben. A test szöveteinek és szerveinek felépítéséhez, működéséhez és szabályozásához szükségesek. A fehérjék 20 különböző aminosavból állnak, amelyek többféleképpen kombinálva előállítják a testnek szükséges fehérjéket, mint például hormonok, enzimek, antitestek, izom, bőr, haj és köröm.

 

A víz milyen tápanyag?

 A H2O, azaz a víz természetes módon fordul elő az emberi testben, és a tényleges táplálkozási tartalomtól mentes. A víz tehát makrotáp?

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete szerint a víz makrotápanyag, és nagy mennyiségben van rá szükség. A víz a biológiai rendszer javára felfüggesztheti a vízben oldódó tápanyagok felhasználását. A víz bár nem tartalmaz tápanyagot vagy kalóriát, a hidratálás az egészség kulcsfontosságú eleme, és segíti az összes szerv működését.

 

Hogyan számíthatom ki a makró tápanyagokat?

Az AMDR (Acceptable Macronutrient Distribution Ranges) szerint a makrotápanyagokat életkor szerint lehet a legjobban kiszámítani.

Kövesse ezt a rövid útmutatót a makrók kiszámításához (pontos adatok itt: https://www.nap.edu/ ).

Az ideális kalóriabevitel meghatározásához forduljon engedéllyel rendelkező dietetikushoz, mivel az egyéni körülmények és igények változhatnak.

Általánosságban:

A szénhidrátbevitel elfogadható tartománya az összes kalória -  45-65% -a.

A zsírbevitel elfogadható tartománya az összes kalória -  20-35% -a.

A fehérjebevitel elfogadható tartománya az összes kalória - 10-35% -a.

A test mindig változik és alkalmazkodik az ideális egyensúly megtalálásához.

A testnek és a sejteknek a tápanyagban sűrű, feldolgozatlan ételek, például teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, zöldségek, sovány fehérje, telítetlen zsírok és a tejtermékek (vagy dúsított tejelő alternatívák) – mindig jók és hasznosak.

 

(Testtömegindex számítások: a normális tömegérték, a kövérség, a túlsúly megállapítására:

https://www.kaloriaatlasz.hu/kalkulator/bmi-testtomegindex-kalkulator

https://www.kalóriaguru.hu/kalkulator/bmi-kalkulator/bmi-kalkulator.php

https://www.nivea.hu/aktualis/bmi-kalkulator?gclid=EAIaIQobChMInojjtbHf7QIVBN-yCh2fFg5PEAAYASAAEgLQJfD_BwE  )

 

 / Tapasztald meg Te is a NAD+ jótékony hatását ->

Mi az a mikroelem?

A mikroelemek vitaminokból és ásványi anyagokból állnak, és megfelelő mennyiségben kell őket fogyasztani az egészség fenntartásához.

Néhány kivételtől eltekintve az emberi test nem képes ideális mennyiségben előállítani őket.

A vitaminok és ásványi anyagok számos funkcióval segítik a testet. Bizonyos vitaminok növelik és fenntartják a sejtek energiáját, támogatva ezzel több szervrendszert. Az olyan ásványi anyagok, mint a vas, segítenek szabályozni a motoros és kognitív funkciókat, és támogatják a vért a CDC szerint (https://www.cdc.gov/nutrition/micronutrient-malnutrition/micronutrients/index.html ).

 

Mi a három mikroelem?

A Washingtoni Állami Egyetem szerint a mikroelemek a következő kategóriákba sorolhatók

(https://mynutrition.wsu.edu/nutrition-basics#:~:text=Nutrients%20can%20be%20divided%20into,body%20needs%20in%20smaller%20amounts. ).

1. A vízben oldódó vitaminok.

 A C-vitamin és a B-vitamin komplex egyaránt vízben oldható. Ahelyett, hogy a testben tárolódnának, feloldódnak a vízben, és a test szöveteibe kerülnek. A vízben oldódó mikroelemeket rendszeresen üríti ki a szervezet, és naponta kell ezért pótolni a hiányzó mennyiségeket.

2. A zsírban oldódó vitaminok.

Az A-, D-, E-, F- és K-vitamin zsírban oldódik.

A zsírban oldódó vitaminok feloldódnak és felszívódnak az általunk elfogyasztott és a szervezetben tárolt zsírokkal, hogy szükség esetén hozzájusson a test.

3. Az ásványok.

A vas, a kalcium, a nátrium, a kálium és a cink elengedhetetlenek az egészség szempontjából.

Az ásványi anyagok könnyen fogyaszthatók étellel, és több funkciót is ellátnak, beleértve a csontok és a szív egészségének támogatását.

A Harvard szakértői szerint a nátrium segít "idegimpulzusok vezetésében, összehúzódni és ellazítani az izmokat, valamint fenntartani a víz és az ásványi anyagok megfelelő egyensúlyát"

(https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/ ).

A káliumot pedig a test működésének egyik leghasznosabb ásványi anyagaként emlegetik.

Az Országos Egészségügyi Intézet jelentése szerint az étrendi kálium támogathatja a szív egészségét és csökkentheti a vérnyomást (https://ods.od.nih.gov/factsheets/Potassium-HealthProfessional/ ).

Az emberi szövetekben jelen lévő kálium az egyik leghatékonyabb mikroelem.

 

/A megfelel ásványok – főként a Króm (Cr), a Kálium (K), a Magnézium (Mg), a Kálcium (Ca) - bevitele elengedhetetlen a fogyókúra eredményességéhez.

A mikroelemeknél érdeme továbbá megemlíteni, hogy vannak olyan tudósok, akik a vizet is ide, a mikrotápanyagokhoz sorolják./

 / Tapasztald meg Te is a NAD+ jótékony hatását ->

Mi a sejttápanyag?

Tudományos szempontból a sejttápanyagok és a mikroelemek ugyanazok.

Minden sejttápanyag mikrotápanyag.

Lebomlásukkor a vitaminok, ásványi anyagok, sőt a makrotápanyagok is hozzájárulnak a sejtek működéséhez. Az életkor előrehaladtával a sejtek működését észrevehetőbben fenntartja vagy gátolja a megfelelő erőforrások hiánya. A sejttápanyagok növelik a sejtek erőforrásokhoz és energiához való hozzáférését, lehetővé téve számukra, hogy stresszes körülmények között is megfelelően működjenek.

 

Melyik vitamin a legjobb a test energiájához?

A „B komplex” néven ismert vitamincsaládot egyedülállóan hasznosítják a sejtek a vitalitásukhoz.

Ez a vitamincsoport változatos - bár szerkezetileg rokon - és a B-vitamin minden változatának egyedi feladata van az emberi testben. Például a B2-vitamin, közismert nevén riboflavin, segít a szövetek és a csontok szintetizálásában. Alternatív megoldásként a piridoxin vagy a B6 támogatja az idegrendszer működését, miközben elősegíti a fehérje és a szénhidrát lebontását.

A B-vitamin energetikailag értékes a szervezet számára, és szerepet játszik az anyagcserében sejtszinten, emiatt a B-vitamin az egyik alapvető sejttápanyag a táplálékkiegészítők piacán.

Ami a sejtenergiát illeti, a B3-vitamin kiemelkedő.

A B3-vitamin növeli a sejtek energiatermelését azáltal, hogy a sejtekhez elengedhetetlen erőforrást biztosít a NAD + (nikotinamid-adenin-dinukleotid) néven. A NAD + az emberi test minden sejtjében megtalálható rendkívül hasznos koenzim. A NAD + a szervezetben lévő enzimekkel működik, megkönnyítve a kémiai reakciókat a sejtekben. Pontosabban, a NAD + segíti a mitokondriumokat, a sejt motorjait az energia előállításában, amely táplálja és fenntartja a sejtek működését, javítását és védekezését.

 

Hogyan támogathatom a táplálkozásomat?

A mindenkori javaslat az, hogy a mikroelemek mennyiségének megszerzéséhez válasszon kiegyensúlyozott étrendet, amely számos tápanyag biztosít - az A-vitamintól a cinkig.

Egy tanács szerint akár követheti a mondást: egye meg a szivárványt.

A narancstermékekben, vagy például a sárgarépában, a citrusfélékben és az édesburgonyában magas a béta-karotin (A-vitamin) és a C-vitamin mennyisége, amelyek elősegítik a látást, az immunrendszert és még a kollagéntermelést is.

A mélykék és lila táplálékok a természetben gyakran antioxidáns tulajdonságokkal társulnak.

Az antioxidáns vitaminok a szabad gyökök elleni harc révén támogatják a szervezet védekezését.

Az áfonya és a vörös káposzta pedig különösen tápláló.

 

Míg a gyümölcsök és a zöldségek nagyobb hányadát viszi be az ember az étkezésébe, azért bölcs dolog lehet dietetikushoz fordulni. A dietetikusok meghatározhatják a táplálkozás hiányosságait, és egy kiegészítési rendszert hozhatnak létre a páciens speciális körülményeinek és igényeinek kielégítésére.

A személyre szabott terv megerősítheti az általános egészségi állapotot, kielégítheti a sejteket, és biztosíthatja a testnek a nélkülözhetetlen dolgokat.

 

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/micronutrient-vs-macronutrient-vs-cellular-nutrient/

 

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs részek):

Mebar Kft.

Kapcsolódó termékek: