NR és NAD+ információk

Az egészségért működtetett szokásainkról

2021.03.05 19:02
Az egészségért működtetett szokásainkról

Miért „rossz” valójában a legjobb szokásaink közül néhány számunkra?

Sok ember számára elsöprő és felemelő érzés lehet a jobb egészségre való törekvés.

Úgy tűnik azonban a mai világban, hogy szinte minden nap felfedezünk valami új dolgot, ami rossz lehet nekünk.

Közülünk a legfegyelmezettebbek is az egyik étrendről (táplálkozási szokásról) gyakran a másikra váltanak abban a reményben, hogy megtalálják a termékek, tervek, célok és rutinok, szokások tökéletes kombinációját, amely majd segít egészségesebbé válni, mint valaha.

A legtartósabb egészségügyi tippek azonban egyáltalán nem a tökéletességben gyökereznek, hanem

a test természetes helyreállítási folyamatainak ismeretéből és annak megismeréséből fakadnak, hogy így a testet az önfenntartásba és az önvédelembe csábítsák.

Nem lehet tehát meglepő, hogy a legjobb szokásaink közül mégis néhány valójában rosszat jelenthet számunkra.

Örömteli azonban az, hogy kis adagokban felhasználhatjuk a test természetes védekezési mechanizmusait és hasznunkra tudjuk fordítani.

A továbbiakban néhány példa arra, hogy ez hogyan működik és miért.

 

A testmozgás ösztönzi a mitokondriumokat

Van egy mélyebb tudományos igazsága a „nincs fájdalom, nincs nyereség” edzéskiáltásnak.

A testmozgással arra ösztönözzük a testet, hogy a szokásosnál jobban dolgozzon, és ez azt jelenti, hogy a test sejtjei is keményebben dolgoznak. A megerőltető testmozgás nagy sebességű működésbe hozza a mitokondriumokat, ami több szabadgyököt eredményez, és amely az oxidatív stressz egyik fő forrása. A szabadgyökök azonban az energiatermelés természetes melléktermékei, azonban a test mitokondriumai az energiatermelést és a szabadgyökök ellenőrzését továbbra is meg fogják tenni, akár sportolunk, akár nem.

Ezeket a szabadgyököket ha felügyelet nélkül hagyják, károsodáshoz vezethetnek a sejteket alkotó zsírokban, fehérjékben és DNS-ben. A károsodás már akkor is bekövetkezik, amikor izmaink - nem sportolás miatt - ismételten összehúzódnak és ellazulnak.

Van egy oka annak, hogy az anaerob edzések során izmainkba vetett apró könnyeket „mikrotraumáknak” nevezi a tudomány, de szerencsére a test sejtjei ehhez hozzászoktak, és rengeteg természetes folyamat van a károk visszavonására és helyreállítására.

A test sejtjeiben található antioxidánsok segítik a szabadgyökök sejtekből történő „kimosását”.

A test izmainak őssejtjei, az úgynevezett műholdas sejtek, segíthetik az izomszövet regenerálódását és helyreállítását a mikrotraumákból.

Kezelhető adagokban a stressz segíti a test sejtjeit azáltal, hogy aktiválja a javítási folyamatokat és az adaptív reakciókat.

A rövid távú testmozgási stressz stimulálhatja a mitokondrium, a sejtek és az izomszövet növekedését.

Annak ellenére, hogy a fizikai aktivitás általában akut gyulladással társul, összefüggésbe hozható alacsonyabb általános, hosszú távú szisztémás gyulladással.

 

A kalóriakorlátozás arra ösztönzi a testet, hogy találékonyabbá váljon

Míg a tudósok még mindig kissé homályosak az összes részletben, az Aging Research Review című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kalóriakorlátozás segíthet a testi sejteknek  (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1568163718301478 ).

A test sejtjei táplálékot igényelnek az energiához. A testmozgás a kalóriakorlátozáshoz hasonlóan rövid távú stresszhez vezet, amely hasznos adaptív válaszokat vált ki, mint a kalóriakorlátozás, amely aktiválja azokat az utakat, amelyek segítenek a sejteknek reagálni és alkalmazkodni a tápanyagok hiányához.

A test sejtjei ezt néhány módon teszik meg.

- Aktiválhatják az autofágia néven ismert végső sejtpusztulás-ciklus folyamatát, amelyet szó szerint „önevésnek” definiálnak.

Az Autophagy folyóiratban ezt a folyamatot úgy írják le, hogy a sejtek megszabadulhatnak a régi, sérült vagy felesleges részektől, hogy növeljék általános hatékonyságukat, egészségüket és erejüket (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.4161/auto.1.3.2017 ).

- Egy másik út az autofágia sajátos formája, a „mitofágia”.

A Febs Journal szerint ez a folyamat szelektíven újrahasznosítja a régi vagy gyengélkedő mitokondriumokat, hogy hatékonyabbá tegye az energiatermelést a sejtben (https://febs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/febs.14336 ).

 

Mérsékelten mind a kalóriakorlátozás, mind a szakaszos böjt segíthet kiváltani ezeket a természetes stresszválasz-rendszereket. Ugyanez a válaszrendszer az egyik oka annak, hogy az embereket érdekli a NAD + (nikotinamid-adenin-dinukleotid) molekula szintjének emelése, még ha ehhez ma még legtöbbször nem tudatosan, de ösztönösen közelednek.

 

A NAD + növelése aktiválja a sejtek stressz útjait a sejtek helyrehozására

A NAD + (nikotinamid-adenin-dinukleotid) szintjének növekedése ugyanazokat a sejtes stresszválaszokat képes kiváltani, mint a kalóriakorlátozás.

A NAD + egy olyan elengedhetetlen molekula, amely az energiatermelést támogatja a sejtekben, és ami éppen ezért minden élő sejtben megtalálható. Feladata a testen belül mindenféle létfontosságú biológiai folyamatok napi szintű elindítása, újraindítása.

 

Egyre több preklinikai vizsgálat zajlik tudományos körökben a testi sejteken és organizmusokon, így például férgeken és egereken, és ezek azt mutatják, hogy a NAD + növelése a nikotinamid-riboziddal előnyös sejtes folyamatokat eredményez, amely folyamatok oxidatív stresszel és a mitokondriumok helyreállításával foglalkoznak.

Néhány ilyen vizsgált organizmus megelőző, aktiváló enzim, amelyek segítenek megtisztítani a sejtekben a szabadgyököket mielőtt pusztítást végeznének.

Más organizmusok pedig segítenek visszafordítani a már megtörtént károkat.

Például a Journal of Experimental Biology tanulmányában kimutatták, hogy a nikotinamid-ribozid segít tisztítani és helyreállítani az oxidatív stressz által károsított mitokondriális fehérjéket (https://jeb.biologists.org/content/217/1/137.long ).

 

Elképzelhető, hogy nagyon tudományosan és pusztán csak technikailag hangzik a fentebb leírtak közül sok minden, de az alapelv itt is ugyanaz: a test önvédelemi állapotba csalása kis mértékben sok egészséges reakciót válthat ki.

A váratlan módszerek egy másik módja lehet például a diéta is.

 

Ne maradj le aktuális akciónkról! Próbáld ki és tapasztald meg TE is mire képes a NAD+ termék!!! Kattints IDE!

A tápanyagokban gazdag gyümölcsök és zöldségek irritálják a biológiai rendszerünket?

A legnépszerűbb, színes egészségügyi élelmiszerek közül sok, például az áfonya, a sárgarépa és a cékla azért hatékony, mert természetes növényvédő szer. Olyan fitokemikáliákat tartalmaznak, amik növényi toxinok, és amelyek a hibák és más kártevők távol tartása érdekében alakultak ki. Szerencsére azonban mi emberek sokkal nagyobbak vagyunk, mint ezek a méreganyagok rovarcéljai. Az ezekben a növényekben fogyasztott mennyiségek általában túl alacsonyak ahhoz, hogy valódi kárt okozzanak az emberi testben.

A NeuroMolecular Medicine szakfolyóiratban megjelent tanulmány azt sugallja, hogy ezek a méreganyagok alacsony dózisokban - mint például a kedvenc szezonális salátájukból származó mennyiségben - csak annyi sejtes stresszt okoznak, hogy aktiválják a hasznos reakciókat (https://link.springer.com/article/10.1007/s12017-008-8037-y ).

A tudósok még mindig csak találgatják a fitokémiai anyagok és sejtek kölcsönhatásának különféle módjait, de egyes fitokemikáliák feltehetően stimulálják a természetes antioxidáns rendszereket. Amikor a sejtek észlelik ezen toxinok jelenlétét, jeleket küldenek, hogy bekapcsolják az antioxidáns enzimek, például a glutation termelését. Ezek az enzimek a sejt méregtelenítésén dolgoznak. Míg az antioxidáns fitokemikáliák, amelyeket olyan „szuperélelmiszerekben” fogyaszt az ember, mint az áfonya és az acai bogyók, antioxidánsként hatnak egy kémcsőben, azonban nem feltétlenül viselkednek ugyanúgy a testben.

A Free Radical Biology and Medicine folyóiratban megjelent tanulmány szerint ezek a specifikus fitokemikáliák nem azért előnyösek, mert antioxidánsok, hanem inkább azért, mert éppen elegendő stresszt okoznak a testi sejtek saját antioxidáns mechanizmusainak bekapcsolásához (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891584913002736?via%3Dihub ).

 

Minden este egy pohár vörösbor ösztönzi a sejtjeit

A fitokemikáliákról szólva a vörösbor hagyományosan az egészségügyi előnyökhöz kapcsolódik, mivel összefüggésben van a könnyű mediterrán étrenddel és a sajátos fitokemikáliák keverékével.

Jó hír lehet azonban, hogy a vörösbor nem az egyetlen alkohol, amely elég alacsony adagokban nyújthat némi előnyt.

A Translational Medicine of Aging szaklapban megjelent tanulmány szerint a könnyű vagy mérsékelt alkoholfogyasztás elősegítheti a szív egészségét, védelmet nyújt a II. típusú cukorbetegséggel szemben, és valószínűleg meghosszabbíthatja az általános élettartamot (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468501117300111 ).

Egy másik tanulmány, amely a Nonlinearity in Biology, Toxicology, Medicine szaklapban jelent meg, kimutatta, hogy bizonyos alkoholfogyasztás, különösen a vörösbor fogyasztása növelte az antioxidáns aktivitás szintjét a vérben (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2657506/ ). Mindazonáltal ugyanazon italok nagyobb mennyiségű fogyasztása növelte a káros aktivitást, ellensúlyozva a kísérleti ital vélhetően jótékony hatását.

Egy nemrégiben megjelent tanulmány az „Alkoholizmus: Klinikai és kísérleti kutatások” szerint azt találta, hogy a napi rendszeres ivás megnövekedett halálozással jár (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/acer.13886 ).

 

A jelszó: mindent mértékkel (másképpen egyenletes stressz)

E „rossz szokások” mindegyikének van azonban kellemes és kellemetlen pontja.

A túl sok testmozgás lefárasztja a testet, és túlterhelést okozhat.

A túl kevés testmozgás során a test el kezd engedni az inaktivitás következményeinek.

A túl sok kalóriakorlátozás az egész test leállását okozhatja, míg a mértéktelen vagy túlevés számtalan egészségügyi problémához kapcsolódik.

Bizonyos tevékenységek tehát csak annyi stresszt generálnak, hogy egészséges válaszokat váltsanak ki anélkül, hogy elárasztanák negatívumokkal a biológiai rendszereket.

A tudósok ezt a jelenséget „hormonézis” vagy „hormézis” néven nevezik.

 

Mi az a hormézis?

A hormonézis/hormézis ötlete eltartott egy ideig ahhoz, hogy a tudományos közösség elfogadja, részben azért, mert ellentmondóan hangzik (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128142530000012 ).

A hormézis ellentmondása: szívesen megmérgezné magát az ember abban a törekvésében, hogy egészségesebb legyen?

A Sejtmetabolizmusban megjelent tanulmány egyenesen próbára tette a „mi nem öl meg, erősebbé tesz” közmondást (https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(18)30454-6 ).

Az egerek egy csoportját genetikailag módosították, hogy a szabadgyökök megtisztításáért közvetlenül felelős enzimnek egy “be / ki” kapcsolója legyen. Ennek az enzimnek egy rövid időre történő kikapcsolása a szabadgyökök és az oxidatív stressz fokozott felhalmozódásához vezetett. Ez a rövid stressz érdekes változásokhoz vezetett az idők folyamán: a kontroll csoporthoz képest a stresszben szenvedő egerek magasabb szintű antioxidánsokkal, több mitokondriummal és kevesebb szabad gyökökkel rendelkeztek.

 

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/why-some-of-our-best-habits-are-actually-bad-for-us/

Az eredeti forrásszöveg tartalmi és szerkezeti változtatásának jogát a szerző fenntartja a jövőre nézve, mely az eredeti forrásszöveg fordítását nem befolyásolja.

 

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs részek):

Mebar Kft.

Kapcsolódó Nicotinamide-Riboside tartalmú termékek: