NR és NAD+ információk

Mit jelent a sejttáplálkozás?

2021.12.21 11:06
Mit jelent a sejttáplálkozás?

 

A testben több billió sejt található (nagyjából 37,2 billió - egészséges és nem egészséges egyaránt), amelyek számos különböző funkciót látnak el.
Az emberi sejtek egészségének megőrzése olyan, mint egy növény gyökereinek öntözése: táplálni kell az alapjait.
A test sejtjei az étrendből származó tápanyagokat használják fel a szervezet összes funkciójának ellátására. Mégis csak akkor tudja a szervezet ezeket a tápanyagokat felhasználni, ha a sejtek megfelelően működnek.
Ennek eredményeként a sejttáplálkozás, vagyis a sejtek hatékony működéséhez szükséges tápanyagokkal való ellátása az egészséges életmód és az öregedés kritikus alapja.

 

Az ember jó egészségi állapota a sejttáplálkozással kezdődik.


A sejttáplálkozás kifejezetten a sejtek egészségét célozza meg, hogy azok optimálisan működhessenek.
A tudomány szerint a test sejtjei az oka annak, hogy az ember gondolkodhat, lélegezhet, mozoghat és működhet.
Még akkor is, ha nem mindig választ ideális életmódot az ember, a szervezete ügyesen működik azért, hogy viszonylag zökkenőmentesen menjenek a dolgok. Az évek múlásával azonban a különféle választási/döntési lehetőségek összeadódnak.


Az ember napi életmódbeli döntései, például az étrendje, a stressz szintje és még az alvási szokásai is befolyásolhatják sejtjei működését, és végső soron azt, hogy milyen gyorsan öregszik.


Amennyiben az ember úgy tekint a testére, mint az otthona, a sejtjeire gondolhat alapként. Bármilyen szép is egy ház kívülről, hajlamos a repedésekre és tönkremenetelekre, ha az alap meggyengül. Végül, ha a dolgok elég rosszra fordulnak, az épület teljesen széteshet.


Megfelelő karbantartással vagy megerősítéssel azonban az emberi test sejtalapja erős maradhat, és segíthet a test ellenálló képességének megőrzésében még az életkor előrehaladtával is.

 

Mitől más a sejttáplálkozás?


Ideális esetben az általános táplálkozási ajánlásoknak az ember tápanyagszükségletének minden aspektusára kell összpontosítaniuk, beleértve a makrotápanyagokat (fehérjék, zsírok és szénhidrátok) és a mikrotápanyagokat (vitaminok és ásványi anyagok). Ezek mind fontos darabjai a kirakósnak, amelyek az optimális sejtegészséget és az általános jólétet alkotják.


Azonban, amint valószínűleg észreveszi mindenki, a legtöbb egészségügyi hír főcíme makroszkopikus szinten hangsúlyozza a táplálkozást. Ezek olyan nagy képüzenetek, mint az egészséges testsúlyhoz megfelelő mennyiségű kalória fogyasztása vagy a fehérjebevitel optimalizálása a sovány testtömeghez. Ezek a dolgok elengedhetetlenek a jóléthez, de a sejttáplálkozás mélyebben belemerül a test sejtjeinek speciális szükségleteibe, ami hatással van a szervezet egészére.
A testnek a túléléshez makrotápanyagokra van szüksége, és mikrotápanyagokra a jó, minőségi élethez. A kettő együtt dolgozik az optimális sejtegészségért.

 

Megfelelő és az optimális sejttáplálkozás


A mikrotápanyagokkal kapcsolatos táplálkozáskutatás gyakran a tápanyaghiányok megelőzésére irányul. A hiányosságok elkerülése azonban nem mindig jelenti azt, hogy a test sejtjei optimálisan működnek. Jelentős különbség van ugyanis a megfelelő és az optimális tápanyagbevitel között.


A tápanyaghiány megelőzése nagyban különbözik a funkció optimalizálásától. Például a CDC szerint a szuboptimális káliumbevitel és a túlzott nátriumbevitel növeli a szívbetegségek és a stroke kockázatát.


Az étrendben a kálium növelése növeli a vizeletben elvesztett nátrium mennyiségét, ezáltal enyhíti az erek feszültségét és csökkenti a vérnyomást .
A Seminars in Nephrology folyóiratban megjelent áttekintő cikk azt sugallja, hogy a szuboptimális káliumbevitel a magas vérnyomás fokozott kockázatával jár.


Ebben az esetben nem feltétlenül kell klinikailag alacsony laboratóriumi káliumértékekkel rendelkeznie ahhoz az embernek, hogy lássa ezt a kockázatot.


Ezen kívül a My Plate legújabb ajánlásai között szerepel 2 csésze gyümölcs és zöldség az étrenden keresztül.
Mivel a tápanyagfelvételi és -felhasználási képessége az embernek az ételintolerancia, a stressz, az életmód, az étrend, az életkor és sok más miatt változhat, nem mindig elég azt állítani, hogy minden ember megkapja azt, amire szüksége van az optimális egészségéhez.


Itt jön a képbe a sejttáplálkozás.


Arra összpontosít, hogy biztosítsa a test sejtjeit azokkal a tápanyagokkal, amelyekre nem csak a túléléshez és a tápanyaghiányos betegségek megelőzéséhez van szüksége az embernek, hanem egészségének és jólétének optimalizálásához is.

 

Hogyan kapcsolódik a sejtek egészsége az öregedéshez?


Az öregedéssel kapcsolatos egészségi állapotok közül sok összefügg a test sejtjeinek egészségével. Bár az öregedés tudománya sokrétű és összetett, bizonyítékok vannak arra, hogy ebben a test sejtjeinek egészsége jelentős szerepet játszik.
Köztudott, hogy az optimális sejtfunkció az életkorral csökkenhet.


Ez a funkcióvesztés összefügghet a sejtek tápanyag-felhasználási képességével vagy akár a sejt DNS felépítésével.
Az életkor előrehaladtával a sejtfunkciók hanyatlásnak indulhatnak.


A kutatások szerint ennek több oka is lehet, többek között:


1) Oxidatív stressz


A Clinical Interventions in Aging folyóiratban megjelent áttekintő cikk szerint az oxidatív stressz akkor fordul elő, ha a sejtekben felborul a szabad gyökök aktivitása, és ez erősen összefügg az öregedési folyamattal.
A szabad gyökök nagyon reaktív és instabil molekulák, amelyek károsíthatják a test sejtjeit és szöveteit. A szabad gyökök az emberi test anyagcseréjének természetes melléktermékeként keletkeznek, például amikor eszünk vagy sportolunk, valamint a környezeti méreganyagoknak, például füstnek vagy szennyeződésnek való kitettségekén.
Az antioxidánsok pedig azért vannak a szervezetben, hogy kordában tudják tartani a szabad gyököket.


Az antioxidánsok és a szabad gyökök egyensúlya a sejtek egészségének elengedhetetlen része.
Az öregedés befolyásolja az antioxidánsok szintjét a szervezetben és a szabad gyökök számát.


Amennyiben a mérleg megbillen, és több szabad gyök keletkezik, mint amennyi eltávolítódik a sejtből, akkor az oxidatív stressz negatívan befolyásolja a sejtet, ami megváltoztatja annak működését.

 

2) Mitokondriális diszfunkció


A mitokondriumok apró organellumok, amelyek a sejtmagban találhatók.
Minden energiát a mitokondriumok termelnek, amelyre a sejteknek szüksége van a szükséges feladataik elvégzéséhez.


A mitokondriumok az elfogyasztott táplálékot adenozin-trifoszfáttá (ATP) alakítják át.
Az ATP az az energiamolekula, amelyet testünk használ a légzéstől a mozgásig mindenre.
Az ATP létrehozásának folyamata kritikus fontosságú ahhoz, hogy az élet minden szakaszában rendelkezzen energiával és életerővel az ember.

A Clinical Nutrition egyik áttekintő cikke szerint a mitokondriumoknak megfelelő tápanyagokra, például zsírsavakra, vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségük a működésükhöz.
Míg a szervezet képes ezeknek a tápanyagoknak egy részét előállítani, sok az étrendből származik.
Az életkor azt is befolyásolja, hogy az ember szervezete mennyire szintetizálja vagy használja fel ezeket a tápanyagokat. A Cells szerkesztősége szerint az öregedés is befolyásolhatja, hogy a mitokondriumok mennyire termelnek ATP-t.


A mitokondriumok ha nem működnek olyan jól, ahogy kellene, az az egész sejt egészségét érinti. Idővel a mitokondriális diszfunkció növelheti a keletkező szabad gyökök számát, miközben csökkenti az energiatermelést, ami általános sejtkárosodáshoz vezethet a szervezetben.


A fentiekből következően a sejtek egészségének támogatása az oxidatív stressz vagy a mitokondriális diszfunkció csökkentése érdekében befolyásolhatja az emberi öregedés gyorsaságát, ami a hosszú távú egészségre is kihat.

 

Miért fontos a sejttáplálkozás az ember hosszú távú egészsége szempontjából?


A sejttáplálkozás fontos a sejtek optimális működéséhez.
Miért fontos ez azonban hosszú távon az ember egészségére nézve?
Mivel a sejtek egészsége szorosan összefügg az öregedéssel, sok olyan betegséggel is összefügg, amelyet általában az idősödés során diagnosztizálnak.
Amint azt a Biology című folyóiratban megjelent összefoglaló cikkben tárgyalták, számos egészségügyi probléma, amelyet az öregedési folyamat normális részeként fogad el az ember, a test sejtjei, különösen a mitokondriumok egészségére vezethető vissza.


Azáltal, hogy az optimális sejttáplálkozás révén támogatja a sejtek egészségét az ember, eszközöket ad sejtjei számára az egészség és a vitalitás előmozdításához, még az életkor előrehaladtával is.

 

Hogyan támogathatja az ember az optimális sejttáplálkozást?


Minden embernek egyedi tápanyagszükséglete van, de itt van néhány olyan lépés, amelyet megtehet az optimális sejttáplálkozás támogatása érdekében mindenki:


1. Tartalmazzon vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban gazdag ételeket a mindennapi étrend


Ezen mikrotápanyagok mindegyike külön szerepet játszik a test sejtjei egészségének megőrzésében. A vitaminok és ásványi anyagok kritikus kofaktorok (vagy segítő molekulák) több ezer sejtfolyamathoz (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019700/ ).
Amint korábban említettük, az antioxidánsok nélkülözhetetlenek a szabad gyökök és a sejteken belüli oxidatív stresszválasz egyensúlyának megteremtéséhez.

 

2. Elegendő mennyiségű makrotápanyagot kell fogyasztani


A megfelelő mikrotápanyagokhoz, megfelelő makrotápanyagokat kell fogyasztani. Mint említettük, a makrotápanyagok közé tartoznak a fehérjék, zsírok és szénhidrátok.
A fehérje biztosítja a sejtszerkezetek és enzimek felépítéséhez szükséges aminosavakat.
A szénhidrátokat a test sejtjei a működésükhöz szükséges energia előállítására használják fel.
A zsír kritikus fontosságú a sejtmembrán szerkezetének és működésének táplálásához.

 

3. Érdemes használni ún.sejttámogató tápanyagokat, különös tekintettel a mitokondriális egészség fenntartására.


Mint említettük, nem mindig jut az ember elegendő tápanyaghoz az étrendjéből, és a szervezet termelése is az életkorral csökken.
A sejttámogató étrendkiegészítők extra táplálékot biztosíthatnak a test sejtjei számára.
Tartalmazhatnak különféle vitaminokat és ásványi anyagokat vagy olyan étrendkiegészítőket, amelyek az optimális sejtműködés prekurzoraiként működnek
- mint például a nikotinamid-ribozid (NR )
Az NR a nikotinamid-adenin-dinukleotid (NAD+ ) prekurzora, amely a test optimális mitokondriális működéséhez és energiatermeléséhez egy kritikus koenzim.
Bár megfelelő életmóddal lehet lassítani, de sajnos az emberi szervezet által termelt NAD+ mennyisége jelentősen csökken az életkorral.
Az emberi szervezet NAD+ termeléscsökkenése a sejtek öregedésének jeleivel és a krónikus egészségügyi problémák fokozott kockázatával jár.


A Scientific Reports-ban megjelent tanulmány szerint azonban az NR-kiegészítés hatékonyan növeli a NAD+ szintjét a szervezetben, így támogatja a test sejtjeinek egészségét.

 

Az egészséges öregedés az optimális sejttáplálkozással kezdődik.


Az ember öregedése elkerülhetetlen, de az öregedésnek a sejtekre gyakorolt hatása nem.
A jó hír az, hogy ha jól akar az ember öregedni, soha nem késő ezt elkezdenie.
Kulcsfontosságú, hogy a sejtek egészségét olyan tápanyagokkal célozza meg az ember, amelyek optimalizálják a mitokondriumok egészségét, miközben csökkentik az oxidatív stressz hatását.

Az alap az, hogy a mikrotápanyagokban gazdag, élénk színű gyümölcsök és zöldségek széles választékát vegye be napi étrendjébe az ember.


Az optimális táplálék és a megfelelő táplálékkiegészítés kombinációja a továbbiakban segíthet abban, hogy az emberi szervezet rendelkezzen minden olyan tápanyaggal nap mint nap, amelyre szüksége van az egészséges öregedés támogatásához az optimális sejttáplálkozás révén.

 

Forrás:
https://www.truniagen.com/blog/what-is-cellular-nutrition/

 

Fordítás és kiegészítés: 

Mebar Kft.

 

Kapcsolódó termékeink:

 NAD+