NR és NAD+ információk

Az immunrendszer egészsége és az öregedés közötti kapcsolat – Immunszenszcencia

2022.08.10 11:26
Az immunrendszer egészsége és az öregedés közötti kapcsolat – Immunszenszcencia

Kép forrása: http://nyuz.elte.hu/

 

Az átlagos élettartam (Life expectancy around the world has increased steadily for nearly 200 years. | Learn Science at Scitable (nature.com) ) drámaian megnőtt az elmúlt évszázadban, köszönhetően az orvostudomány és a közegészségügy fejlődésének. De ahogy tovább élünk, testünk egyre érzékenyebbé válik a betegségekre, és kevésbé képes harcolni a fertőzésekkel. Ez azért van, mert az immunrendszerünk is öregszik. Ennek a folyamatnak van egy neve: immunszenszcencia.

Az immunszenszcencia egy természetes folyamat, amelynek során az immunrendszer az életkor előrehaladtával gyengül, ami befolyásolja, hogy mennyire érzi magát jól, amikor idősebb éveire lép. A jó hír az, hogy az immunszenszcencia lelassulhat az életmód megválasztásával, és ez soha nem túl korai elkezdeni.

Ez a blogbejegyzés feltárja az immunrendszer egészsége és az öregedés közötti kapcsolatot, és azt, hogy mit tehet annak érdekében az ember, hogy immunrendszere egészséges maradjon az életkor előrehaladtával.

 

Mi az immunszenszcencia?

Az immunszeszcencia (Immunosenescence: emerging challenges for an ageing population - PMC (nih.gov) ) egy olyan kifejezés, amely az immunrendszer működésének életkorral összefüggő csökkenésére utal. Ez egy természetes folyamat, amely a korai felnőttkorban kezdődik, és az életkor előrehaladtával folyamatosan fejlődik a rosszabbodás irányába.

Az immunszenszcencia folyamata összetett, de összességében az immunsejtek számának és működésének csökkenéséhez vezet. Egy szenszcens cella (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4214092/ ) abbahagyja az osztódást, és már nem tudja ellátni normál funkcióját. Ezek a sejtek az életkor előrehaladtával felhalmozódnak, és krónikus gyulladással, szövetkárosodással és az életkorral összefüggő egészségi állapotokkal járnak, mivel továbbra is gyulladásos vegyi anyagokat választanak ki (az alábbiakban többet a gyulladásról és az öregedésről).

  

Hogyan változnak az immunsejtek az életkor előrehaladtával?

Az immunrendszer működésének életkorral összefüggő csökkenése a veleszületett és adaptív immunrendszeri változások kombinációjából (https://www.nature.com/articles/s41590-017-0006-x ) ered.

Az ember veleszületett immunrendszere reagál először, és általános immunválaszt ad. Az adaptív immunrendszer később olyan antitestekkel indul be, amelyek felismerik és megtámadják a specifikus fenyegetéseket. A veleszületett és az adaptív immunrendszer egyaránt szükséges a fertőzésre való hatékony reagáláshoz.

Mivel azonban az immunceszcencia az immunsejtek számának és működésének csökkenéséhez vezet, az idősebbek fokozottan hajlamosak a betegségekre, és hosszabb ideig is eltarthat a gyógyulás, ha megbetegednek.

a) Immunszenszcencia és a veleszületett immunrendszer

A veleszületett immunválasz számos kulcsszereplője kevésbé reagál, vagy nem úgy viselkedik, ahogy kellene, ahogy öregszik.

A neutrofilek (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) például olyan fehérvérsejtek, amelyek az immunrendszer első válaszadóiként működnek. De ahogy öregszünk, a neutrofilek nem képesek olyan hatékonyan felkutatni és elpusztítani a potenciális kórokozókat, vagy sokkal lassabban reagálnak, így a potenciális kórokozók előnyt élveznek, hogy megbetegedjenek.

Egy másik típusú immunsejt, az úgynevezett természetes gyilkos (NK - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2265901/ ) sejtek működése is változik az életkor előrehaladtával. Az NK sejteket elsősorban a veleszületett immunrendszer részének tekintik (bár egyes kutatások (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3089969/ ) azt sugallják, hogy az adaptív immunsejtekhez hasonlóan "emlékeznek" rájuk).

Az NK sejtek segítenek a fertőzés eltávolításában, és feladatuk a vírussal fertőzött sejtek közvetlen elpusztítása. Az életkor előrehaladtával azonban az NK sejtek funkciója csökken, és kevésbé képesek megvédeni ezeket a sejteket.

b) Immunszenszcencia és az adaptív immunrendszer

Az adaptív immunrendszer változásai hatással vannak azokra a sejtekre, amelyek antitesteket termelnek a konkrét fenyegetések felismerésére és leküzdésére. Ahogy öregszünk, ezeknek a sejteknek a száma csökken, csakúgy, mint az a képességük, hogy emlékezzenek a korábbi fertőzésekre.

Például a T-sejtek termelése (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ), a vírusfertőzéseket felismerő és leküzdő speciális sejtek az életkorral csökkennek. Az évek során a T-sejtek megtanulják, hogyan lehet jobban küzdeni a vírusfertőzésekkel, de életünk során csak adott számú "naiv" T-sejtet kapunk. Tehát ahogy öregszünk, egyre érzékenyebbé válhatunk az új betegségekre.

 

Gyulladás és öregedés

Az immunrendszer életkorral kapcsolatos változásai nemcsak a fertőzés kivédésének képességéről szólnak, hanem a krónikus gyulladásról is. Az életkorhoz kapcsolódó gyulladásos immunválasz upregulációját a szervezetben gyulladásnak (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) nevezik. Mivel sok krónikus betegség kapcsolódik a gyulladáshoz, ez is hozzájárul az öregedéshez és a betegségekhez. A gyulladás az immunrendszer normális válasza. Amikor megsérül vagy egy fertőzéssel küzd, az immunsejtek olyan vegyi anyagokat bocsátanak ki, amelyek gyulladást okoznak.

A citokineknek nevezett jelzőmolekulák figyelmeztetik (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10911963/ ) az immunrendszert gyulladást okozva, hogy valami nincs rendben. Ennek a folyamatnak a kritikus része az, hogy a gyulladásnak meg kell nyugodnia, amint a fenyegetés megszűnik.

Az inflammaging (https://www.nature.com/articles/s41574-018-0059-4 ) a tartós gyulladás miatt következik be, amikor az immunrendszer krónikusan be van kapcsolva. Ez a krónikus, alacsony fokú gyulladás számos, életkorral összefüggő betegséggel függ össze, és jelentős tényező az immunszeszcenciában. A szeneszcens immunsejtek nagyobb valószínűséggel termelnek gyulladásos molekulákat (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2018.00586/full ), hozzájárulva ehhez a krónikus, alacsony fokú gyulladáshoz.

Egy másik példa a makrofágokra, az immunsejtekre vonatkozik, amelyek tisztítják az elhalt sejteket és a sejttörmeléket. A Frontiers in Immunology (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) tanulmánya szerint az öregedés elősegíti a gyulladást elősegítő makrofágokra való áttérést, elősegítve a citokintermelést és a szervezet magasabb gyulladásszintjét.

Egyes kutatások (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15489064/ ) a gyulladást és a gyulladásos citokinek túltermelését az idősebb felnőttek fokozott gyengeségével és halálozásával is összekapcsolják.

 

Mi befolyásolja, hogyan változik az immunrendszer az életkor előrehaladtával?

Az immunszenszcenciát (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) befolyásoló tényezők a következők:

  • Táplálkozás
  • Genetika
  • Testmozgás
  • Biológiai nem
  • Korábbi fertőzéseknek való kitettség

 

Visszafordíthatja vagy lelassíthatja az immunszenszcenciát?

Nem tudja lelassítani az időt az ember, de van néhány lépés, amelyet megtehet, amelyek befolyásolják az immunrendszer egészségét és az öregedést most, bármely életkorban. Az immunszenszcencia és az öregedés mögött meghúzódó tudomány összetett. Ennek ellenére az életmód (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) befolyásolhatja, hogy milyen gyorsan öregszenek az immunsejtek.

 

Diéta és gyulladás

Jól megalapozott kapcsolat van a táplálkozás és az immunrendszer egészsége (https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/nutritional-factors-and-immunological-ageing/450B9F02A8A3D522D0346BB2320400B4 ) között, ami arra készteti a kutatókat, hogy úgy gondolják, hogy a táplálkozás is szerepet játszhat az immunszenszcenciában. Például a magvas gyümölcsökben, zöldségekben, olívaolajban, diófélékben és halakban gazdag mediterrán étrend a krónikus betegségek alacsonyabb kockázatával jár. Ez is gyulladáscsökkentő (https://academic.oup.com/jn/article/146/9/1684/4584874 ), és támogathatja az alacsonyabb gyulladásos molekulákat és más gyulladásjelzőket a szervezetben.

A mediterrán étrend kiemeli az omega-3 zsírsavakat tartalmazó halakat is. Az omega-3 zsírsavak (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6834330/ ) segíthetik az immunrendszert azáltal, hogy támogatják a gyulladásos citokintermelés csökkenését. Befolyásolják a T-sejtek proliferációját (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4210907/ ) és más immunsejtek aktivitását is.

  

Mikrotápanyagok és immuntámogatás

Az öregedés befolyásolhatja bizonyos tápanyagok felszívódásának képességét is, tovább hozzájárulva az immunszeszcenciához. Az idősebb felnőttek gyakran kevesebbet esznek, csökkent az étvágyuk, és nehézségekbe ütközhet az ételek elkészítése, amelyek mindegyike befolyásolhatja a táplálkozási állapotot és az immunsejtek (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2021.751374/full ) egészségét.

A mikrotápanyagok olyan alapvető tápanyagok, amelyekre a szervezetnek kis mennyiségben szüksége van a megfelelő működéshez. Sok minden szükséges az immunrendszer általános működéséhez. Az immuntámogató tápanyagokkal (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30336639/ ), például A-, D-, C- és cink-vitaminokkal való kiegészítés segíthet ellensúlyozni az életkorral összefüggő változások immunrendszerre gyakorolt hatását.

Például a cink szükséges az immunsejtek fejlődéséhez és működéséhez. Segíthet megvédeni a sejteket, beleértve az immunsejteket is a károsodástól. Az alacsony cinkállapot (https://www.sciencedirect.com/science/artide/pii/S0531556507002458?via ) befolyásolja az immunrendszer működését, de a cinkkel való kiegészítés (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) támogatja az egészséges sejtes immunválaszt.

Hasonló eredményeket látunk a C-vitamin (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) esetében is, amely támogatja az egészséges immunsejteket, és kimutatták, hogy csökkenti az életkorral összefüggő oxidatív stresszt.

A D-vitamin az immunsejtek működésében is szerepet játszik. Az alacsony D-vitamin-szint (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7281985/ ) a rossz immunegészséghez kapcsolódik, de a D-vitaminnal való kiegészítés javíthatja az immunrendszer működését.

Természetesen e téren kiemelkedő fontosságú mikrotápanyag a nikotinamid-ribozid, mint a B3-vitamin egy formája (https://mebar.hu/B3-vitamin ). Kulcsszerepének oka a biológiai szervezetek energiaellátásában szerepet játszó NAD+ koenzim mennyiségének fenntartása (https://mebar.hu/mitokondrium ), ezért hatásmechanizmusa szinte minden testi folyamatra kiterjed (https://mebar.hu/osszefoglalo ).

 

Kalóriakorlátozás és immunszenszcencia

A kalóriakorlátozás egy másik módja lehet a sejtek öregedési folyamata lelassításának. Tanulmányok azt sugallják, hogy a kalóriakorlátozás (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) segíthet megőrizni az immunfunkciót és késleltetni az életkorral kapcsolatos változások kialakulását azáltal, hogy csökkenti a gyulladásos citokinek számát, hogy minimalizálja a gyulladás szervezetre gyakorolt hatását.

A kalóriakorlátozás (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2019.02247/full ) autofágiát indukál, azt a folyamatot, amelynek során a régi és sérült sejteket eltávolítják, hogy helyet adjanak az egészséges új sejteknek. Egy tanulmányban megállapították, hogy a kalóriakorlátozás csökkenti a szenszcens sejtek vagy azon sejtek számát, amelyek már nem működnek megfelelően. Mivel a kiterjesztett kalóriakorlátozást sok ember számára nehéz fenntartani, az időszakos böjt (https://mebar.hu/bojt ) alternatívává vált ugyanazon gyulladáscsökkentő utak bekapcsolására. Az időszakos böjt az evés olyan mintája, amely az evés ablakait éhgyomorra váltja – a 16 órás böjt és a 8 órás étkezés a legnépszerűbb –, és életképes lehetőségnek bizonyulhat az egészséges immunválasz támogatására.

 

Fizikai aktivitás és immunegészségügyi támogatás

A táplálkozás mellett a fizikai aktivitás egy másik fontos tényező az immunitásban és az öregedésben. A rendszeres testmozgás a gyulladás és az oxidatív stressz csökkentésével kapcsolódik az immunegészségügyi támogatáshoz (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6523821/ ).

A testmozgás segít csökkenteni a szeneszkáló sejtek számát a szervezetben. Egy tanulmány (https://www.sciencedirect.com/science/artide/pii/S088915911100465X ), amely a fizikai aktivitás öregedésre gyakorolt hatásait vizsgálta, megállapította, hogy a mérsékelt intenzitású edzés megőrizte a naiv T-sejtek számát és csökkentette az érzéki T-sejtek számát.

 

A stressz csökkentése befolyásolhatja az immunszenszcenciát

A krónikus stressz egy másik tényező, amely hozzájárulhat az immunszenszcenciához. Ha stresszes vagy, a tested olyan stresszhormonokat szabadít fel, mint a kortizol. A krónikus stressz (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4465119/ ) elnyomhatja az immunrendszert, érzékenyebbé téve Önt a fertőzésekre és a betegségekre.

A Proceedings of the National Academy of Sciences nemrégiben készült (https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2202780119 ) 50 év feletti felnőtteket vizsgáló tanulmánya megállapította, hogy a traumán, a diszkrimináción és a krónikus stresszen való átélés mind összefügg az immunrendszer egészségének életkorral összefüggő változásaival a T-sejt funkció révén.

A stressz kezelésének számos módja van, beleértve a testmozgást, a relaxációs technikákat és az ember szeretteivel töltött időt. Csak meg kell találnia mindenkinek, hogy mi működik a legjobban a számára. Ha időt szán a pihenésre és a megfelelő minőségű alvásra, az segíthet csökkenteni a stressz immunrendszerre gyakorolt hatását, és lelassíthatja az öregedési folyamatot.

 

Záró gondolatok az immunrendszer egészségéről és az öregedésről

Az immunszenszcencia az immunrendszer egészsége és az öregedés közötti kapcsolat. Ahogy öregszünk, testünk olyan változásokon megy keresztül, amelyek befolyásolhatják immunrendszerünk működését. Ezek a változások fogékonyabbá tehetnek minket a fertőzésekre és a betegségekre.

Szerencsére vannak dolgok, amelyeket megtehetünk az immunszenszcencia hatásának ellensúlyozására. Az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás és a stressz csökkentése segíthet lelassítani az öregedési folyamatot és megőrizni az immunrendszer működését. Ezenkívül a kiváló minőségű mikrotápanyagokkal való kiegészítés tovább támogathatja az immunsejteket.

Ha lépéseket teszünk immunfunkciónk megőrzésére, segíthetünk megvédeni magunkat az öregedés hatásaitól, és egészségesek maradhatunk az életkor előrehaladtával.

Mindezek elősegítése érdekében ki kell próbálni termékünket (https://mebar.hu/sejtregeneralovitamin ), amelynek a széles hatásmechanizmusában az immunrendszer megerősítése is szerepel (https://mebar.hu/gyik ).

 

 

 

Forrás:

Caitlin Beale, MS, RDN

https://www.truniagen.com/blog/healthy-aging/immunosenescence-the-relationship-between-immune-health-and-aging/

Fordítás:

Mebar Kft.