NR és NAD+ információk

A mitokondriális étrendkiegészítők áttekintése

2021.10.12 12:39
A mitokondriális étrendkiegészítők áttekintése

Fotó: https://www.spectrumnews.org/


A mitokondriumok mikroszkopikus szerkezetek, amelyek az emberi test sejtjeiben találhatók.


Ezek az apró, de hatalmas teljesítményű generátorok hozzák létre a test energiájának 90% -át. (Sajnos azonban minden egyes mitokondrium fokozatosan romlik, ahogy öregszik a test.)
Amennyiben a mitokondriumok nem működnek normálisan, az hatással lehet az ember egészségére. Valójában a mitokondriumok rossz működése, a mitokondriális diszfunkció befolyásolhatja az öregedést.
Szerencsére a jó étrendi és testmozgási szokások mellett a mitokondriális működést támogató táplálékkiegészítők sokat segíthetnek abban, hogy ezek az apró generátorok egészségesek, jól működőek és boldogok maradjanak. Számos lehetőség sok előnyt kínál, így a mitokondriális étrendkiegészítők működésének megértése segíthet megérteni, hogy miért érdemes befektetni ezekbe a sejtes mechanizmusok megfelelő működésébe.
(Nem elhanyagolható, hogy minél egészségesebb az emberi test sejteiben a mitokondrium, annál nagyobb az esélye a hosszú, egészséges életnek.)

Mi okozza a mitokondriális diszfunkciót?


Mielőtt azzal foglalkoznánk, hogy mit segíthet az ember tudatosan a test mitokondriumának működésében, hasznos megérteni, hogy miért fordul elő mitokondriális diszfunkció a szervezetben. Amikor a mitokondriumok energiát termelnek, szabadgyököket is termelnek.
(A szabadgyökök tehát olyan nagyon reaktív molekulák, amelyeket a mitokondrium a sejtenergia-termelés normális melléktermékeként generál.
A túl sok szabadgyök károsíthatja a sejtkomponenseket. Pontosabban, a szabadgyökök és a reaktív oxigénmolekulák bombázzák, rombolják és károsítják a mitokondriumokat. Ez a fajta károsodás azonban a mitokondriumokat is gyengíti, hatékonyságukat csökkenti, ami viszont majd több szabadgyököt termel – létrehozva így egy ördögi kört.)

A szabadgyökök rendkívül reakcióképes molekulák, amelyek károsíthatják a sejteket és szöveteket, beleértve a mitokondriumokat is. Általában a szervezet képes kiegyensúlyozni a szabadgyökök normális termelését, hogy csökkentse a sejtkárosodás kockázatát.
Amint azonban azt a The Journal of Internal Medicine is szemlélteti, ha a mitokondriumok nem működnek megfelelően, még több szabadgyököt tudnak előállítani, rontva a már kialakult helyzetet.
Ahogy több szabadgyök keletkezik, a sejt túlterhelődhet, ami mitokondriális diszfunkcióhoz vezethet.

 

A testmozgás és az étrend segíthet a mitokondriumok támogatásában


A testmozgás és az életmódváltás hozzájárulhat a mitokondriumok további egészséges működéséhez. Például, amikor kevésbé aktív életmódot él az ember, a test sejtjei azt mutatják, hogy kevesebb energiára van szükségük ahhoz, hogy átvészeljék a mindennapokat. Valójában ilyenkor a test csökkenti a szükséges mitokondriumok számát.
Az egyik módja annak, hogy jelezze a szervezetnek az ember, hogy több energiára van szükség, ha elkezd több energiát követelni a sejtjeitől a testmozgás révén.
A York Egyetem kutatásai azt mutatják, hogy a testmozgás elindíthatja a mitokondriális biogenezist, az új mitokondriumok létrehozásának folyamatát.

Az egészséges mitokondriumok fenntartásának másik módja az egészséges táplálkozás, amelynek fő tartalma antioxidánsokban gazdag (gyümölcsök és zöldségek) és alacsony glikémiás ételek (finomított szénhidrátok és cukrok). A feldolgozott rossz minőségű ételek fogyasztása több szabadgyököt termel, mint amennyi egy egészséges sejtnek kellene, gyengítve és megsemmisítve így a mitokondriumokat.

 

Hogyan segíthetnek a mitokondriális táplálékkiegészítők?


A drasztikus életmódváltás néha nehézségekbe ütközhet sérülés, gyengeség vagy egyéb meglévő körülmények miatt. Az egészséges táplálkozás és a testmozgás mellett a mitokondriális étrendkiegészítők hozzáférhető alternatívát jelentenek azok számára, akik további gondoskodásra vágynak.
A mitokondriális étrendkiegészítők a következők lehetnek:

- Antioxidánsok
Ezek az étrendkiegészítők a szabadgyökök megkötőjeként működnek, és segítenek megelőzni a sejtek oxidatív károsodását.


- Kofaktorok és koenzimek
Bizonyos vitaminok, ásványi anyagok vagy aminosavak mitokondriális támogató személyzetként működnek, így a kiegészítés javíthatja az energiatermelést vagy a mitokondriális diszfunkció által befolyásolt egyéb folyamatokat.

- Gyógynövények és botanika 
Bizonyos gyógynövényekről kimutatták, hogy előnyösek a szervezet mitokondriális diszfunkciójával kapcsolatos állapotokra. Ezek a tápanyagok szükségesek lehetnek az egészséges mitokondriális működéshez, támogatva az optimális működést, és csökkentve a sejtes stressz hatását. Ezek nem feltétlenül változtatják meg a mitokondriumok szerkezetét, de segíthetnek az egészség megőrzésében azáltal, hogy azok hatékonyabban működnek.

 

Milyen példák vannak a mitokondriális étrendkiegészítőkre?


A leggyakoribb mitokondriális támogató kiegészítők közül néhány:


- Koenzim Q10 (CoQ10)


A CoQ10 egy antioxidáns, (az egyik elsődleges fontosságú antioxidáns, amelyet az emberi sejt termel a mitokondriumok megvédésére a szabadgyököktől), amely segít megvédeni a mitokondriumokat a szabadgyökök károsodásától. A CoQ10 kettős feladatot lát el azáltal, hogy elősegíti a sejtenergia termelését és megvédi a szöveteket a mitokondriális hanyatlástól. A szervezet képes előállítani a CoQ10 -et, de a termelés az életkor előrehaladtával csökken.
Bizonyos gyógyszerek, például a sztatinok is csökkenthetik a CoQ10 szintet, amint azt a The Oschner Journal tanulmánya mutatja.
Szerencsére kis mennyiségű CoQ10 -et találhat olyan élelmiszerekben az ember, mint az állati szervek húsa (pl.: máj), a zsíros hal, a zöldségek (pl.: a brokkoli), a hüvelyesek.
Sokan választanak azonban ma már olyan étrendkiegészítőket, amelyek megfelelően növelik a szervezet Q10 szintjét, (mert ha a testnek alacsony a CoQ10 szintje, akkor a mitokondriumok kevesebb ATP-t termelnek, ami növeli a diszfunkció és a betegség valószínűségét.)

 

- Alfa-liponsav (ALA)


A CoQ10 -hez hasonlóan az ALA (alfa-liponsav, a-liponsav) egy másik erős antioxidáns.
Az ALA bár egy viszonylag kevésbé ismert mikrotápanyag, a Neurochemical Research-ben megjelent tanulmány szerint az ALA fő funkciója a rossz oxidánsok felszabadulásának megakadályozása és a mitokondriális diszfunkció enyhítése.
Amint azt a Pharmacological Research-ben tárgyalták, az ALA segít javítani az antioxidánsok szintjét a sejtben, és elősegíti az egészséges energiatermelést a mitokondriumokban.
Az ALA szinergikusan működhet egy másik kiegészítővel, az L-karnitinnel (lásd majd alább), hogy növelje az egészséges mitokondriumok számát.
Az ALA természetes módon a testben termelődik, de mennyiségét ki lehet egészíteni különböző módokon.
Megtalálható az élelmiszerekben, különösen a szervek húsaiban (pl.: máj, vese), élesztőben, de olyan zöldségekben is, mint a spenót, a burgonya és a brokkoli. Az élelmiszerekben található mennyiség azonban sokkal alacsonyabb, mint az étrendkiegészítőkben lévő.
Az ALA -val kapcsolatban számos tanulmány létezik, de az Oakland Gyermekkórház Kutatóintézetének tanulmányai azt mutatják, hogy az ALA étrendkiegészítők lassíthatják a mitokondriális öregedést.

 

- Nikotinamid -adenin -dinukleotid (NAD+)


A NAD+ egy kritikus molekula a mitokondriális anyagcserében és az energiatermelésben .
(A nikotinamid-adenin-dinukleotid vagy NAD+ tehát egy olyan kulcs koenzim, amelyet a test sejtjei elektronok szállítására használnak, és ezzel hatalmas mértékben hozzájárulnak a sejtek energiatermeléséhez )

A CoQ10 -el együtt javítja a szervezet minden funkciójához szükséges mitokondriális energiatermelést. Ezen kívül megkönnyíti a mitokondriumok energiatermelését.
A CoQ10 -hez hasonlóan a szervezet NAD+ termelése is csökken az életkor előrehaladtával, ami megnehezíti a sejtek számára az energia hatékony termelését. A NAD+ szintje akár 40-60% -al csökken 40-60 éves kor között, ami megnehezíti a sejtek számára a létfontosságú ATP termelését.
A NAD+ testben lévő szintjére a metabolikus és a fiziológiai stressz is hatással van.
A testben lévő mennyiségét olyan tényezők is befolyásolják, csökkentik, mint például a hiányos vagy mértéktelen étrend, a mértéktelen alkoholivás, a testmozgás hiánya vagy a túl kimerítő testmozgás, az alváshiány, a különböző vírusos-és bakteriális fertőzések, a gyulladások, a kábítószerfogyasztás és a cigarettázás.
NAD+ szintjét különféle természetes módszerekkel, például böjtöléssel  és a testmozgással lehet növelni, de legalábbis csökkenését lassítani.

Szerencsére a megfelelő étrendkiegészítés segíthet a sejtenergia előállításának támogatásában.
(Ezen a ponton meg kell különböztetni a mitokondriális étrendkiegészítőket a NAD+ mennyiségét növelő étrendkiegészítőktől, továbbá az ún. öregedésgátló - anti-aging  - készítményektől.)

Az étrendkiegészítő NAD+ szedése hatástalannak tűnik azonban a szervezet NAD+ szintjének emelésére. A testben a NAD+ mennyiségének gyors és hatékony növelésének legjobb módja a NAD+ szintjét növelő étrendkiegészítők, amelyek olyan prekurzorok, amik elősegíthetik a NAD+ további előállítását.
Az összes ismert NAD+ szintjét megnövelő étrendkiegészítés közül a nikotinamid-ribozid (NR) a leggyorsabb és a leghatékonyabb.
A nikotinamid-ribozid természetesen megtalálható a tehéntejben és az élesztőben, azonban természetes módon a mennyisége túl kicsi ahhoz, hogy önmagában megfelelő kiegészítésként működjön (azaz minimum 1000-nél több 2dl-es pohár tejet kellene meginni naponta, hogy a megfelelő mennyiséget megkapja az emberi szervezet).
A meglévő nikotinamid-ribozid táplálékkiegészítők ezért laboratóriumi körülmények között előállítottak.

A Nature Communications-ben megjelent tanulmány kimutatta, hogy a nikotinamid-ribozid napi orális kiegészítésként történő alkalmazása növelte a NAD+molekula mennyiségét az egészséges középkorú és idősebb felnőtteknél.
Ezen kívül a Scientific Reports egyik tanulmánya kimutatta, hogy a táplálékkiegészítő nikotinamid-ribozid tartós alkalmazása esetén megemelte a NAD+ szintet.

(A nikotinamid-ribozidot vizsgáló több mint 100 preklinikai vizsgálat közül sok azt mutatja, hogy a megnövekedett NAD+ szint segít fenntartani az állatok és emberek anyagcsereegészségét, ellensúlyozva a metabolikus stressz és az öregedés celluláris jeleit –
https://mebar.hu/niagen-kutatas  ).

 

- Karnitin


A karnitin az aminosavakból származó vegyületek csoportjára utal, amelyek együttesen támogatják az egészséges energiatermelést. A leggyakoribb kiegészítő formák közé tartozik az L-karnitin és az acetil-L-karnitin (de van még a propionil-L-karnitin).
(A karnitin egy aminosavakból származó molekuláris vegyület tehát, amely kritikus szerepet játszik az energiatermelésben. Hosszú láncú zsírsavakat szállít a mitokondriumba, így ezáltal üzemanyag áll rendelkezésre az energia előállításához. A karnitin az oxidációval keletkező mérgező vegyületeket a mitokondriumból el is szállítja.
Az emberi test általában elegendő mennyiségű karnitint állít elő természetes módon.
Az öregedéssel azonban a szövetekben a karnitin mennyisége csökken, gyengítve a mitokondriális membránt. A karnitin sok mindennapi ételben megtalálható, például vörös húsban, baromfiban és tejben, és természetesen étrendkiegészítőként is kapható.)

Amint azt a Translational Research áttekintette, az L-karnitin segíti a mitokondriumokat a zsír energiává alakításában, miközben megtisztítja a mitokondriumok által termelt szabadgyököket.
Ha nincs elegendő karnitin, az energia -anyagcsere károsodik.
A Translational Research ugyanezen áttekintése szerint a karnitin étrendkiegészítés segíthet javítani az életkorral összefüggő karnitin-szint csökkenést, és támogatja a mitokondriális egészség javulását.
Mivel az öregedés a mitokondriális egészség ( és a sejtenergia -termelés csökkenésével jár, az állatmodellek azt sugallják, hogy a karnitin segíthet lassítani ezt a folyamatot azáltal, hogy támogatja a mitokondriumok enzimeit és funkcióit védő zsírsavakat).
Az International Clinical Psychopharmacology metaanalízise azt is megállapította, hogy a karnitin étrendkiegészítők támogathatják a kognitív funkció javulását.

(Az Oregoni Állami Egyetem kutatása szerint a karnitin táplálékkiegészítők csökkentik az állatokban mitokondriális bomlást.
Ezen kívül a londoni Imperial College University klinikai vizsgálata is azt mutatja, hogy a karnitin étrendkiegészítők képesek kezelni az emberek kognitív károsodását.
A sportolókról azt is tudni lehet, hogy sokak az étrendjüket karnitinnel egészítik ki. A kutatások azonban nem találnak következetes és egyértelmű bizonyítékot arra, hogy a karnitin étrendkiegészítők javíthatnák a fizikai teljesítőképességet.)

 

- Glutation


A glutationt (GSH) gyakran nevezik a szervezet fő antioxidánsának, mert olyan erős védőszer a szabadgyökök okozta károsodások ellen. Döntő fontosságú a szervezet természetes méregtelenítő folyamatai és az immunrendszer támogatása szempontjából is.
A Foundational Medicine Review azt állítja, hogy a glutation lehet a legjobb oxidatív stressz –étrendkiegészítő.
Védi a sejt biomolekuláit azáltal, hogy felesleges oxidálószereket, például szabadgyököket, peroxidokat, lipid -peroxidokat és nehézfémeket vesz fel.
(A glutation természetes módon a testben termelődik.
A glutation szintje azonban csökkenhet a helytelen táplálkozás, a környezeti toxinok és a stressz miatt. A máj egészsége közvetlenül kapcsolódhat az antioxidánsok szintjéhez, konkrétan a glutationhoz. )

A glutation segít a mitokondriális membrán sértetlenségének megőrzésében is, megakadályozva a fehérjék felszabadulását a citoplazmába, amelyek kiváltják a sejthalált.
A glutation termelés természetesen csökken az életkorral, és befolyásolja a stressz vagy a rossz táplálkozás.
Az Istituto Policattedra olasz kutatócsoportjának jelentése szerint az étrendkiegészítő glutation hatékony eredményeket hozott a zsírmájbetegek számára.

A NAD+ molekula közvetlen étrendkiegészítéséhez hasonlóan azonban a glutation közvetlen táplálékkiegészítése sem mindig hatékony.
A glutation gyorsan lebomlik, de a termelését támogató étrendkiegészítők (például N-acetil-cisztein  , vagy L-glicin ) fogyasztása hatékonyan növelheti a szervezetben a szintjét, ahol az előfutár itt maga a tápanyag, jelen esetben a glutation képződéséhez szükséges alapanyag.

 

- Schisandra


A Schisandra a kínai orvoslásban hagyományosan használt bogyó.
Bár további kutatásokra van szükség, számos kis tanulmány szerint a Schisandra készítmények segíthetnek a mitokondriális funkciók támogatásában.
Antioxidánsként működik, csökkenti a szabadgyökök károsodását és az oxidatív stresszt, amelyek károsíthatják a mitokondriális funkciót.
A Nutrients tanulmánya szerint a Schisandra a C -vitaminnal kombinálva támogatta az állatok mitokondriális működésének javulását.
A Schisandra növelheti a sejtek mitokondriális antioxidáns válaszát is, amint azt az Indian Journal of Pharmacology ismerteti.
A Biofactorsban végzett tanulmány azt is megállapította, hogy a Schisandra segített javítani az állatok mitokondriumában az energiatermelést, és lassította az öregedési folyamatot.

 

- Kreatin


A kreatin egy másik aminosavakból származó molekula, amely a májban, a vesében és a hasnyálmirigyben jön létre.
A kreatin segít tárolni a sejtek energiáját. Hogyan?
A sejtek energiája olyan nagy energiájú molekulaláncokban tárolódik, mint az úgynevezett ATP vagy adenozin-trifoszfát. Amikor a test az energiához ATP-t használ, a „trifoszfátban” lévő három foszfát egyike leugrik a molekuláról, és az ATP-t ADP-vé vagy adenozin-difoszfáttá alakítja. Ezután a sejt lassan újból feltölti az elhasznált ADP molekulát egy újra felhasználható ATP molekulává, ami ezáltal olyannak tűnik, mint egy újratölthető akkumulátor.
A test sejtjeinek egyik ilyen módja a kreatin feltöltése. A kreatin természetesen megtalálható az élelmiszerekben, főleg a tenger gyümölcseiben és a húsban. Szájon át szedhető táplálékkiegészítőként is forgalomban van.
A sportolók gyakran por formájában használják, hogy javítsák az erőnléti edzésük minőségét a gyakorlataik során.
A Journal of the International Society of Sports Nutrition folyóiratban megjelent tanulmány szerint ez növelheti az izomtömeget és a testmozgás erősségét.
A kreatin azonban jelenleg rossz hírnévnek örvend, mivel számos mellékhatása van, és sokszor a piacokon teljesítménynövelő gyógyszerekkel társul. Egyesek szerint súlygyarapodást, görcsöket, emésztési problémákat, vese- vagy májproblémákat okoz. Azonban, amint azt az Healthline javasolja, ezek az állítások nagyrészt megalapozatlanok, és nincs valódi bizonyítékalapjuk.
A sporttáplálkozásra összpontosítva a kreatin az egyik legjobban kutatott étrendkiegészítő.
A Sporttáplálkozás Nemzetközi Társasága és a vezető kutatók a kreatint rendkívül biztonságosnak tekintik.)



Vannak -e mellékhatásai a mitokondriális étrendkiegészítőknek?


Általánosságban elmondható, hogy a hatóságilag ellenőrzött mitokondriális étrendkiegészítők biztonságosnak tűnnek az utasításoknak megfelelően – lásd a Niagen® nikotinamid-ribozid hatóanyagú NAD+ mennyiségét növelő étrendkiegészítők (https://mebar.hu/engedelyek ).

Természetesen minden vitamin vagy táplálékkiegészítő mellékhatásokat okozhat, ha nem az utasításoknak megfelelően vagy túlzott mértékben veszik be.
Általában azonban ezeknek az étrendkiegészítőknek a legtöbbje minimális mellékhatásokkal jár.

 

Következtetés


A mitokondriális étrendkiegészítők használata az egyik legjobb módja az életkor javításának.
Azonban minden embernek saját elhatározásán múlik, hogy vigyázz -e saját testére, figyel-e a jelzésekre, rendszeresen konzultál-e az orvosával, mielőtt bármilyen jelentős változtatást eszközöl az életmódján .
A legfontosabb, hogy figyelmesen kövesse a tudományos ismereteket erre vonatkozóan mindig az ember.

Előrelátónak kell lennie Mindenkinek a tekintetben, hogy megismerje a fogyasztani kívánt étrendkiegészítőket és az általuk követett kezelési útmutatásokat.
A mitokondriális étrendkiegészítők bár remek kiindulópontot jelentenek az egészséges élethez, azonban az ezekről való tájékozódás és tudás mindig a legjobb és legbölcsebb útmutatás a fogyasztásukhoz.
Vizsgálja meg mélyebben tehát a klinikai vizsgálatokat minden olyan étrendkiegészítő mögött az ember, amelyet fogyasztani szeretne, mert az emberi testbe bevett vagy behelyezett dolgok aprólékos megvizsgálása soha nem lehet időpocsékolás.

(Amennyiben az ember teljességgel megbizonyosodott egy kiválasztott termék minőségéről és biztonságáról /és ha kellett tanácsot kért kezelőorvosától/, úgy vágjon bele bátran a tapasztalatszerzés rejtelmeibe  (https://mebar.hu/sejtregeneralovitamin  ).)

 

Forrás:


https://www.truniagen.com/blog/an-overview-of-mitochondria-supplements/

 

Fordítás és kiegészítés, a zárójeles részek:

Mebar Kft.


Kapcsolódó termékeink:

 NAD+