NR és NAD+ információk

Hogyan lehet támogatni az immunrendszert táplálkozással

2022.08.09 19:32
Hogyan lehet támogatni az immunrendszert táplálkozással

Kép forrása: SCIENCE PHOTO LIBRARY

Az immunrendszer sejtek és szövetek összetett hálózata, amely együtt dolgozik a test védelme érdekében. Elengedhetetlen ahhoz, hogy egész életében egészséges maradjon. A táplálkozás, különösen a sejtek táplálkozása (https://mebar.hu/sejt-taplalkozas ), az egyik kulcsfontosságú tényező, amely befolyásolhatja az ember immunsejtjeinek az egészségét. Ez a blogbejegyzés azt tárgyalja, hogy a táplálkozás, és különösen a mikrotápanyagok miért elengedhetetlenek az erős immunvédelem fenntartásához.


Az immunvédelem magában foglalja mind a veleszületett, mind az adaptív immunrendszert


Az immunrendszer két fő ága a veleszületett immunrendszer és az adaptív immunrendszer. A veleszületett immunrendszer az első válaszadó a potenciális fenyegetésekkel szemben, és a kórokozónak való kitettség után azonnal aktiválódik. Nem specifikus, és különböző sejtekből és fehérjékből áll, amelyek együtt dolgoznak a kórokozók elpusztításában. Az olyan fizikai akadályok, mint a bőr és a nyálkahártyák, fontos részét képezik a veleszületett válasznak, és úgy hatnak, mint az immunrendszer első védelmi vonala.
Az adaptív immunrendszer egy kifinomultabb immunválasz, amelynek aktiválása egy kicsit tovább tart, de kifejezetten az általa felismert kórokozókat célozza meg és pusztítja el. Magában foglalja a különböző fehérvérsejteket, amelyek felelősek az immunválasz fokozásáért.


Annak érdekében, hogy immunsejtjeink mindkét rendszerben a lehető legjobban működjenek, biztosítanunk kell, hogy megfelelő tápanyagokat kapjunk.


A táplálkozás elengedhetetlen az immunsejtek egészségéhez


Az egészséges immunrendszer különböző szempontoktól függ, beleértve az életkort (https://mebar.hu/oregedes-9-jel ), a genetikát és az életmódot (https://mebar.hu/tudatossag ), azonban az egyik legfontosabb és könnyen módosítható tényező a táplálkozás. Az általunk fogyasztott tápanyagok közvetlenül befolyásolhatják immunsejtjeink egészségét és működését - gondoljon a táplálkozásra, mint az immunrendszer alapjára. Ha betegek vagyunk vagy stressz alatt vagyunk, több támogatásra lehet szükségünk.


Megfelelő táplálkozásra van szükség ahhoz, hogy energiát biztosítsunk a sejtek számára a megfelelő funkciójuk elvégzéséhez. Például, ha láza van valakinek, akkor az immunrendszere küzd a fertőzés ellen, hőt termel, ami megemeli a testhőmérsékletét. Fehérjékre, szénhidrátokra és zsírokra van szükség ahhoz, hogy energiát biztosítsanak az immunsejtek számára, hogy továbbra is végezhessék munkájukat.


Az élelmiszerekben található mikrotápanyagok (vitaminok és ásványi anyagok - VITAMIN ABC ) kulcsfontosságú szerepet játszanak az immunrendszer egészségében. Egyesek antioxidánsként működnek, hogy megvédjék a sejteket a károsodástól, mások segítenek szabályozni a gyulladásos választ, és elősegítik a sejtosztódást és a helyreállítást. A Tápanyagokban megjelent áttekintő cikk arra a következtetésre jutott, hogy bizonyos mikrotápanyagok szinergikusan működnek, hogy az immunsejtek egészségesek maradjanak és úgy működjenek, ahogy kellene.


A tápanyaghiány vagy az alultápláltság ronthatja az immunrendszer működését, de még az optimálistól elmaradó táplálkozási állapot is befolyásolhatja az immunsejtek egészségét. Az optimálistól elmaradó táplálkozás azt jelentheti, hogy bár a laboratóriumi munkában nem jelentettek egyértelmű hiányt, bizonyos tápanyagok kissé alacsony szintje továbbra is befolyásolhatja a sejtek működését.


Mikrotápanyagok az immuntámogatáshoz


A táplálkozás létfontosságú az immunrendszer mindkét ágának megfelelő működéséhez, de a mai tudomány álláspontja szerint ezek a mikrotápanyagok különösen fontosaknak tűnnek:


C-vitamin


A C-vitamin általában az első tápanyag, amelyre az emberek gondolnak az immunrendszer támogatására. Ez egy vízben oldódó vitamin, amely sok gyümölcsben és zöldségben megtalálható. A C-vitamin elengedhetetlen a szervezet különböző sejtjeinek egészségéhez, beleértve az immunsejteket is.


A C-vitamin egy antioxidáns, amely segít megvédeni a sejteket a szabad gyök károsodásától. A szabad gyökök instabil, reaktív vegyületek, amelyek károsíthatják a sejteket, beleértve az immunsejteket is (https://mebar.hu/stressz-szabadgyokok ). Ezeket olyan mindennapi tevékenységek generálják, mint a testmozgás, az evés és a légzés, de a toxinoknak, például a cigarettafüstnek vagy a szennyezésnek való kitettség is okozhatja őket.


Csakúgy, mint minden a testben, az egyensúly is kritikus. Néhány szabadgyök normális, de amikor a mérleg csúcsa és a szabadgyökök száma meghaladja az antioxidáns aktivitást, az sejtkárosodáshoz vezethet. A C-vitamin fontos a szabad gyökök közötti egyensúly fenntartásához és az immunsejtek védelméhez.


A C-vitamin támogatja a sejtek működését mind a veleszületett, mind az adaptív immunrendszerből. Egy metaanalízis megállapította, hogy a C-vitamin-kiegészítők szedése extra adagokkal segíthet az immunrendszernek abban, hogy gyorsabban visszatérjen a helyes útra amikor az kimerült. A megerőltető testmozgás, a krónikus stressz vagy bizonyos egészségi állapotok szintén növelhetik a szervezetn C-vitamin szükségletét.


Míg a C-vitamin számos élelmiszerben megtalálható, beleértve a citrusféléket, a paprikát és a brokkolit, a kiegészítés gyakran hasznos annak biztosítására, hogy eleget kapjon belőle mindennap az emberi szervezet.


D-vitamin

 

Hosszú ideig a legtöbb embernek azt tanították, hogy a D-vitamin elsődleges funkciója az erős csontok és fogak kalcium felszívódásának megkönnyítése. Ma már azonban ismert, hogy a D-vitamin nem csak a csontok számára létfontosságú.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amelyet a szervezet termel, amikor a nap ultraibolya sugárzása eléri a bőrt. D-vitaminra van szükség a szervezet számos sejtjének egészségéhez, beleértve az immunsejteket is.

Néhány veleszületett immunrendszeri sejtje az embernek, beleértve a dendriteket és a makrofágokat, képes előállítani a D-vitamin aktív formáját, ami arra utal, hogy a D-vitamin fontos a veleszületett immunrendszer megfelelő működéséhez.

A szervezet szinte minden sejtje rendelkezik D-vitamin receptorral, beleértve az immunsejteket is, így a D-vitamin megváltoztathatja az immunrendszer számos sejtjének expresszióját és reakcióképességét

A D-vitamin az autoimmunitásban is szerepet játszik, ami azt jelenti, hogy segíthet szabályozni az immunválaszt a test megtámadása miatt. Tanulmányok azt mutatják, hogy az autoimmun betegségben szenvedőknél gyakran alacsony a D-vitamin szintje, de a kiegészítés segíthet.

A kutatások azt is sugallják, hogy összefüggés van az alacsony D-vitamin és a nagyobb immunegészségügyi kihívások között, de a megfelelő D-vitamin összefügg a légzőszervek egészségének hatékony fenntartásával - derül ki a British Medical Journal szisztematikus áttekintéséből és metaanalíziséből.

Egy érdekes tanulmány a D-vitamint szedő terhes nőkről megállapította, hogy gyermekeiknek jobb immunválaszuk volt az élet későbbi szakaszában, mint azoknak, akik olyan anyukáktól születtek, akik nem egészítették ki.

Annak ellenére, hogy D-vitamint kaphatunk a napból, sokan nem kapnak eleget a fényvédők, a szezon, a bőrszín miatt, vagy egyszerűen nem töltenek elég időt a szabadban. Az abszorpció az életkor előrehaladtával is csökkenhet. A D-vitamin sok élelmiszerben nem található meg természetesen a dúsított ételeken vagy a zsíros halakon kívül, ezért gyakran szükség van kiegészítésre.


Cink

 

Az immunrendszer másik alapvető tápanyaga a cink. A cinknek sok szerepe van a szervezetben az immunrendszerrel kapcsolatban.

A cink úgy működik, hogy támogassa a veleszületett immunrendszer fizikai akadályait (például a bőrt és a szöveteket), segítve a sebgyógyulást és a fehérjeszintézist. Antioxidáns aktivitással is rendelkezik, és létfontosságú az adaptív és veleszületett immunrendszer számos sejtjének működéséhez.

Számos tanulmány azt mutatja, hogy a kiegészítő cink hasznos, ha az ember kimerültnek érzi magát, aktiválhatja az immunsejteket és erősítheti az immunválaszt. A cink-kiegészítők segíthetnek a szervezetben az oxidatív stresszben is.

A cink megtalálható egyes élelmiszerekben - elsősorban osztrigában, babban és húsban. De a többi tápanyaghoz hasonlóan szükség

 


B3-vitamin


Természetesen e téren kiemelkedő fontosságú mikrotápanyag a nikotinamid-ribozid, mint a B3-vitamin egy legújabb formája (https://mebar.hu/B3-vitamin ). Kulcsszerepének oka a biológiai szervezetek energiaellátásában szerepet játszó NAD+ koenzim mennyiségének fenntartása (https://mebar.hu/mitokondrium ), ezért hatásmechanizmusa szinte minden testi folyamatra kiterjed (https://mebar.hu/osszefoglalo ).


Erősen kell tartani az immunrendszert egész évben


Lehet, hogy kézenfekvőbbnek érzi az ember, ha szezonálisan az immunrendszerére összpontosít, de elengedhetetlen, hogy egész évben erős maradjon az immunrendszere.


Természetesen előfordulhatnak olyan esetek, amikor több tápanyagra van szüksége egy adott tápanyagból, de a hosszú távú összpontosítás és a különféle tápanyagdús ételek és immuntámogató kiegészítők étrendbe való beépítése kiváló módja annak, hogy immunrendszere minden nap jól működjön, még akkor is, ha öregszik.


Mi az immunszeszcencia?


Az öregedéssel számos sejtváltozás következik be. Látjuk a bőrünk felszínén, és úgy érezzük, hogy csökken az izomtömeg és az erő. De az öregedés nem csak a felszínen látható fizikai változásokról szól.

Ahogy öregszik, az immunsejtek eltolódnak, és az immunfunkció csökkenhet. Ezt nevezik immunszeszcenciának. Az immunszenszcencia az immunrendszer életkorral összefüggő romlása, és befolyásolja az immunsejtek minőségét és mennyiségét egyaránt.

Mind az adaptív, mind a veleszületett immunsejteket befolyásolja az immunoszekció, ezért az idősebb felnőttek hajlamosabbak a betegségekre. A kutatások azonban azt mutatják, hogy az immunsejtek mikrotápanyagokkal való támogatása, különösen célzott kiegészítők révén, segíthet lelassítani a csökkenést (https://mebar.hu/mitokondrialis-etrendkiegeszitok ).

Egyes kutatások azt is sugallják, hogy az optimális táplálkozással rendelkező idősebb felnőttek kevésbé csökkentik az immunrendszerük működését. Másrészt a rossz táplálkozási állapot a károsodott immunsejtekhez kapcsolódik.

 

Le tudja lassítani az ember az életkorral összefüggő immunsejt-változásokat?


Ha még nem kezdett el az ember az immunrendszerére összpontosítani, sohasem késő. A kutatások azt sugallják, hogy táplálkozási beavatkozásokkal lelassíthatja az immunsejtek életkorral összefüggő csökkenésének egy részét (https://mebar.hu/healthy-aging ).

 

A korábban említett mikrotápanyagok (D-vitamin, cink és C-vitamin, Nikotinamid-ribozid) elengedhetetlenek az immunsejtek optimális egészségéhez. Az egészséges öregedés támogatásának azonban az egyetlen módja a nikotinamid-adenin-dinukleotid (NAD+) szintjének növelése.


A NAD+ (https://mebar.hu/osszefoglalo ) egy koenzim, amely elengedhetetlen az energiatermeléshez minden sejtben. Ahogy öregszünk, a NAD+ szintünk csökken, ami a mitokondriális funkció (a sejtenergiát előállító organellák) csökkenéséhez vezet (https://mebar.hu/spg/240335,469623/Mi-a-mitokondrialis-diszfunkcio). Egészséges mitokondriumok nélkül az energiatermelés csökken, ami befolyásolja az egész sejt egészségét (https://mebar.hu/mitokondrialis-egeszseg ).


Úgy tűnik, hogy a NAD+ közvetlen bevétele nem a legjobb módja a szintek növelésének. Ehelyett a kutatások azt sugallják, hogy a B3-vitamin egy bizonyos típusának, a nikotinamid-ribozidnak (NR) a bevétele segíthet a NAD+ szint növelésében a leghatékonyabban. Az NR a NAD+ előfutára (prekurzora), ami azt jelenti, hogy segít növelni a sejtekben termelt NAD+ mennyiségét (https://mebar.hu/nikotinamid-ribozid ).


A mikrotápanyag-kiegészítés és a NAD+ szintet támogató beavatkozások kombinálása segíthet abban, hogy az immunsejtek olyan erősek maradjanak, mint az életkora.


A táplálkozás optimalizálása az élet bármely szakaszában támogathatja az immunsejteket


Még mindig nem tudunk mindent az immunszenszcenciáról, de egyértelmű, hogy a sejtek egészségének optimalizálása az egyik módja annak, hogy segítsen megőrizni jól működő állapotban az immunrendszerét.
Az immunrendszer egészségének támogatásához szükséges vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrend fogyasztása egyszerű módja az indulásnak. Ennek ellenére érdemes lehet további támogatáshoz szükséges kiegészítéseket is fontolóra vennie.


Webáruházunkban kínált termékeink (https://mebar.hu/sejtregeneralovitamin) sejtes egészségügyi étrendkiegészítők, amelyek biztosítják az egészséges immunsejtekhez szükséges tápanyagokat. Ez egy egyszerű módja annak, hogy támogassa általános egészségét és jólétét minden ember, így továbbra is a legjobban érezheti magát a mindennapokban.

 

Forrás:


Caitlin Beale, MS, RDN

https://www.truniagen.com/blog/science-101/how-to-support-immune-defense-with-nutrition/

Fordítás:


Mebar Kft.