NR és NAD+ információk

Healthy aging – az egészséges öregedés

2021.06.15 08:01
Healthy aging – az egészséges öregedés

Az egészséges öregedés (healthy aging) egy olyan törekvésnek hangzik, amelyet mindenki szeretne elérni.

 

Egyik ember sem kedveli az öregedési folyamatokat, a ráncok kialakulását és az ősz hajat. Minden ember olyan megoldásokat keres, amelyek elhalaszthatják vagy megfordíthatják az öregedés gyakori jeleit.

 

Azonban az egészséges öregedés gondolata nem tévesztendő össze az öregedésgátlóval (anti-aging).

Miért?

Mert az ember által ismert élet alaptörvénye, biztos pontja, hogy: a halál, az öregedés elkerülhetetlen.

(Éppen ezért az öregedésgátló, vagy öregedés elleni készítmény elnevezés pontatlan, megtévesztő a fogyasztó számára.)

Nincsenek olyan módszerek vagy termékek a jelenlegi tudomány birtokában, amelyek hatékonyan visszafordíthatnák az időt (mivel az öregedés folyamata valójában már a megtermékenyítéssel kezdetét veszi). Az "ifjúság forrása" (az élet elixírje, az örök fiatalság itala, stb.) megtalálása tehát továbbra is csak remény a tudomány számára.

Az egészséges öregedés azonban arra összpontosít, hogy megőrizze a képességeit az ember és ez által idősebb korában is kielégítő életmódot folytathasson.

 

Az egészséges öregedés arról szól, hogy azt csinálja az ember, amit szeret


Ez nem arról szól, hogy egyszerűen egészséges legyen valaki. Az egészséges öregedés biztosítja, hogy az egyén magas életminőséget élvezhessen későbbi (időskori) éveiben. A hangsúly a termelékenység, az értelem és a cél megőrzésére összpontosít az életkor előrehaladtával.

Ahelyett, hogy az idősebb kort a tevékenység minimumává kellene tenni (nyugdíj kor), az egészséges öregedés arra az elképzelésre épít, hogy folyamatosan végezheti azokat a dolgokat az ember, amelyeket szeret, további célokat tűzhet ki és felfedezhet különböző jövőbeli törekvéseket.

 

Az egészséges öregedés a funkcionális képességről szól


Az Egészséges Öregedés az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tanulmánya szerint a következő évtized (2021-2030) középpontjába kerül (https://www.who.int/westernpacific/news/q-a-detail/ageing-healthy-ageing-and-functional-ability ).

A WHO az egészséges öregedést, mint "az idősebb korban a jólétet lehetővé tevő funkcionális képesség fejlesztésének és fenntartásának folyamataként" határozza meg.

 

A funkcionális képesség az egyén képességei:

- alapvető szükségleteik kielégítésére tanulni,

- növekedni és döntéseket hozni,

- mobilnak maradni,

- kapcsolatokat építeni és fenntartani,

- és hozzájárulni aktívan a társadalomhoz.

 

Ezeket a képességeket két dolog határozza meg:

1. A belső képesség - az egyén minden fizikai és szellemi képessége, beleértve a járás, gondolkodás, látás, hallás és emlékezés képességét is.

2. A környezet - minden olyan környezeti tényező, amely hatással lehet az egyénre, beleértve az otthont, a közösséget és a társadalmi elemeket (azaz a kapcsolatokat, az egészségpolitikát, a támogatási rendszereket)

A funkcionális képesség a függetlenség megőrzéséről szól, hogy tovább növekedhessen és gazdagíthassa saját és mások életét az ember időskorban is.

 

Az egészséges öregedés nem a betegségek hiányát jelenti


A WHO az egészséges idősödés reformjának egyik napirendjét a szociálpolitikán keresztül teszi, különös tekintettel arra, hogy a funkcionális képességek fenntartása érdekében a betegségek kezelésének hagyományos modelljét adja. A The Journal of Gerontology szakfolyóiratban megjelent cikk kiemeli a WHO innovatív modelljét, amely szerint "át kell térni a betegségközpontú keretrendszerről a funkcióközpontúbb paradigmák felé"

A betegségektől való mentesség nem az egészséges öregedés középpontjában áll, és a WHO arra törekszik, hogy a tapasztalatokat befogadóbbá tegye, hogy mindenki megtapasztalhatja az egészséges öregedést.

A Frontiers in Medicine című szaklapban Giulia Belloni és Matteo Cesari a Milánói Egyetemről azt vizsgálja, hogy a gyengeség és a belső kapacitás funkcionális szemszögéből való megtekintés hogyan változtathatja meg pozitívan az egészségügyet.

 

Belloni és Cesari értékelése:

 "Ebben a perspektívában a gyengeség és a belső kapacitás egyaránt segíthet a klinikusoknak abban, hogy megértsék az idős emberek összetett egészségügyi szükségleteit és prioritásait, valamint személyre szabott intézkedéseket hajthassanak végre az egészséges öregedés elősegítése érdekében."

Az egészséges öregedés, mint életmód

 

 

Nagyszámú kutatás azonosítja és bizonyítja, hogy hogyan folytathatja az ember az egészségesen öregedő életmódot.

 

Néhány dolog, amelyet figyelembe kell venni az egészséges öregedési rend kialakításakor:

 

1. A fizikai gyakorlat, mozgás:

A testmozgás minden egészséges öregedési program sarokköve.

Soha nem késő beépíteni a fizikai rutint. A tudományos bizonyítékok arra utalnak, hogy a rendszeres fizikai aktivitás előnyös a fizikai függetlenség megőrzéséhez. A testmozgás pedig létfontosságú lehet az idősebb korú testi fogyatékosság kockázatának csökkentése érdekében.

Például a Cochrane szisztematikus felülvizsgálatok adatbázisában közzétett áttekintésben az egyensúlyi és funkcionális gyakorlatok rendszeres részvétele 24% -kal csökkentette a résztvevők esési arányát.

 

A testmozgás az egyén szívműködésének is kedvezhet.

A The American Journal of Cardiology szaklapban megjelent cikk hangsúlyozza, hogy a szabadidős fizikai tevékenységek (LTPA) előnyei hogyan csökkentik a szívkoszorúér-esemény kockázatát, különösen a 65 év feletti résztvevők számára.

Az LTPA magában foglalja a sportot, a szabadidős sétát, a nyújtózkodást, a kerékpározást és hasonlókat.

A rendszeres testmozgás nemcsak a hosszabb életet segíti, hanem a jobb életet is.

Az Annals of Behavioral Medicine című folyóiratban megjelent kutatás megállapította, hogy a korábban ülő nyugdíjasok pszichológiai előnyöket tapasztaltak a testmozgás beépítése után.

 

Edward McAuley, a kutatás mögött álló kutatócsoport vezetője elmondta:

"A munka következménye az, hogy a fizikai aktivitás nemcsak éveket adhat az ember életébe az életkor előrehaladtával, hanem a rendszeres testmozgás valószínűleg javítja az évek minőségét is."

  

(Itt jegyezzük meg, hogy a mértéktelen fizikai testmozgás vagy az ülő életmód /https://mebar.hu/mozgasszegeny-eletmod / egyaránt csökkenti a NAD+ mennyiségét a sejtekben. A fizikai test nem túl megerőltető mozgása a testben egy enyhe stresszt eredményez, ami arra készteti, hogy növelje a mitokondriumai számát, ezáltal közvetetten a NAD+ mennyiségét is. Felkészül tehát az emberi test a nagyobb igénybevételre ezáltal. Az, hogy kinek mit jelent a nem túl megerőltető testmozgás persze mindig az egyéni körülmények függvénye.

A tudományos vizsgálatok szerint napi min. 30 perc testmozgás minden átlagos életvitelű embernek elég a test egészségének fenntartásához - itt főként az aerob testmozgást emelik ki a kutatások, és azt, hogy a gravitáció ellenében végzett mozgások hatékonyabbak. Ez lehet bármilyen rendszeres sport, de javasolt a séta, gyaloglás - ami min.4km/óra, túrázás, kocogás, futás, kerékpározás, görkorcsolyázás, úzsás, stb. Továbbá szabadtéren, otthon, vagy edzőteremben végzett különböző gyakorlatok, mint pl.: jóga, tánc, aerobik, trx, spinning, kettlebell, intenzív kondi súlyokkal, különböző fitnesz gyakorlatok /pl.: labdával, szalaggal, pilátesz, fitbox, stb./, expanderezés, ugrókötelezés, stb.; és a különböző tornagyakorlatok /saját testsúllyal vagy nehezítve, pl.: húzódzkodás, fekvőtámasz, hátsó fekvőtámasz, négyütemű fekvőtámasz, tolódzkodás, kézállásban nyomás, plank, has- és hátizom gyakorlatok, törzs és deréktorna, lábemelések, guggolás, kitörés előre és hátra, guggolásból felugrás, helyben futás, szökdelés, stb./).

 

2. Az egészséges étrend:

A helyes étkezés nem kizárólag az ember súlyára vonatkozik.

A kutatók összefüggéseket találtak a fizikai problémák és a mikroelem hiányok között, különösen magas korban.

A Nutrients című újságban megjelent cikk rávilágít a mikroelem hiányok gyakoriságára az idősebb populációkban. A tanulmány kimutatta, hogy a D-vitamin, a folát, a B12-vitamin és a vashiány gyakoriak voltak az idősebb felnőttek körében.

A rossz étrend a leggyakoribb oka ennek a problémának, azonban a környezeti tényezők jelenthetik az étrendi változások legfontosabb okait.

 

Az Advances in Nutrition szakfolyóiratban közzétett áttekintés rámutat, hogy az életmód drámai megváltoztatása, amely gyakran előfordul az idősebb felnőtteknél, megnehezítheti a megfelelő táplálkozást.

Az olyan dolgok, mint a család és a dinamika megváltoztatása, íz- és szagvesztés, étvágytalanság, fogászati ​​problémák és a friss ételekhez való hozzáférés hiánya, könnyen hozzájárulhatnak a helytelen étrendhez. Emellett számos, az életkorral összefüggő állapot megnehezíti a szükséges tápanyagok felszívódását.

 

A felülvizsgálat kifejezi:

"Az öregedéssel kapcsolatos felszívódási és felhasználási hatékonyság azt jelenti, hogy az alacsonyabb energiaigény ellenére megnő az alapvető tápanyagok iránti igény."

A táplálékkiegészítés egyszerű és hatékony megoldás lehet az optimálisnál alacsonyabb minőségű étrend által okozott táplálkozási hiányosságok pótlásában (https://mebar.hu/blog-nicotinamid-ribozid-nad ).

(A megfelelő étrendkiegészítés például segítheti a szívet, és persze számos más előnnyel is járhat.)

 

Ezen rutinok elfogadása pedig elősegítheti az egészséges időskori életmódot és annak népszerűsítését. 

(Meg kell említeni, hogy a föld emberiségének van egy hagyományos, régi, lassú tudása az egészséges életmód, az egészség megőrzése terén /mint természetes és organikus táplálkozás, a napi hosszabb - min.12 óra - táplálék nélküli időszakok, mozgás, gyógyvizes kúrák, gyógynövények, stb./, és van egy nem hagyományos, fiatal, gyors tudása is erről, amit jelenleg a modern tudomány képvisel /mint táplálékkiegészítők, vitaminok, stb./. A legcélravezetőbb és legvalószínűbb az a megoldás, hogy a megfelelő eredményhez ezeket ötvözni kell, mint például a hagyományos táplálkozást az étrendkiegészítőkkel.)

 

Az egészséges idősödés/öregedés társadalmi elkötelezettséget igényel


A WHO az egészséges öregedést egyéni és közösségi megközelítésként egyaránt szemléli.

Miért? Ez valójában egy megerősítés, hogy továbbra is aktív részese lehet az ember a társadalomnak, ami nagyobb társadalmi felelősségvállalásra szólít fel e cél elérése érdekében.

Az American Geriátriai (időskorban előforduló betegségekkel foglalkozó tudomány) Társaság (AGS) kiegészíti ezt a társadalmi változás szükségességét azzal, hogy hangsúlyozza, hogy az egészséges öregedés inkább a kor hatását vizsgálja életünkben, mintsem a hosszú élettartamra összpontosít.

 

Egy AGS dokumentum ezt magyarázza:

"Ez az új fókuszpont szükségessé teszi a fiatalok maradásának jelenlegi kulturális hangsúlyának kibővítését az életkorbarát elkötelezettség, a részvétel, a hozzájárulás, az összekapcsoltság, az aktivitás és az optimális funkció fogalmaival."

Az egészséges időskor nemcsak politika, hanem pozitív perspektíva is, amely minden nap és nap nagyobb tudatosságot igényel.

Olyan aktív közösségre/közösségekre van szükség, amely bátor és nem hajlandó korát meghatározni és működését bekorlátozni, továbbá motivál másokat, hogy pozitívan fogadják el aranyéveiket.

 

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/what-is-healthy-aging/

 

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs zárójeles részek):

Mebar Kft.

 

Kapcsolódó Nikotinamid-Ribozid-Klorid (Niagen®) tartalmú termékek: