NR és NAD+ információk

A biológiai hozzáférhetőség valódi jelentése

2022.08.10 22:12
A biológiai hozzáférhetőség valódi jelentése

Kép forrása: Shutterstock

Egyszerűen fogalmazva, a biohasznosulás azt jelenti, hogy egy anyagot, mint például egy tápanyagot, hogyan emészt, miként szívódik fel és milyen módon használ fel a szervezet (http://ncbi.nlm.hih.gov/books/NBK557852 ).

Könnyű ezt megérteni, ha az étkezésre gondol az ember.

Tegyük fel, hogy megevett egy marék tökmagot valaki. Kiváló magnéziumforrás, de ez nem jelenti azt, hogy ez a magnéziumforrás átjut a belek falán és a véráramba. Az elfogyasztott magnéziumnak mindössze 30-40%-a szívódik fel és használja fel a szervezet (https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/ ).

Más szóval, a régi mondás, hogy „az vagy, amit megeszel”, nem igazán igaz, (pontosabban nem teljesen állja meg a helyét).

Nem az vagy, amit megeszel, sokkal pontosabb azt mondani, hogy az vagy, ami felszívódik, ami hasznosul az emberben. Másként Te az vagy, ami biológiailag hozzáférhető számodra.

Pontosan ugyanez a biológiai hozzáférhetőség elve vonatkozik azokra a táplálékkiegészítőkre is (például: https://mebar.hu/mitokondrialis-etrendkiegeszitok , https://mebar.hu/nad-taplalekkiegeszito ), amelyeket azért szed az ember, hogy hiányokat pótoljon a táplálkozásában.

Azért, mert egy kiegészítő tartalmaz egy adott tápanyagot, még nem garancia arra, hogy a tápanyag valóban eléri a célt a szervezetben. Ezért fontos, hogy ellenőrizze a vásárolt étrendkiegészítők összetételét (engedélyeit, vizsgálatait, megjelent publikációit - https://mebar.hu/engedelyek ) minden ember, aki azokat fogyasztani szeretné.

Általánosságban elmondható, hogy a magas biológiai hozzáférhetőséggel rendelkező étrendkiegészítők hatékonyabbak.

Például a likopin egy karotinoid, amely a paradicsom héjában található. Kiegészítő formájában önmagában véve a szervezet nehezen tudja felszívni, de ha tejsavó-fehérjét tartalmaz, akkor könnyebben emészthető (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8300660/ ).

Ugyanez vonatkozik a magnézium biológiailag hozzáférhetőbb formáját, például magnézium-laktátot használó kiegészítőkre is. Ez a forma biztosítja, hogy a szervezet optimális mennyiségű ásványi anyagot tud felvenni anélkül, hogy nagy adagra lenne szüksége.

Egy másik jó példa a cink. A cink-szulfát a legkönnyebben elérhető és legolcsóbb megoldás, de ez az a forma, amely a legkevésbé szívódik fel a szervezetben. A jó alternatívák közé tartozik a cink-citrát vagy a cink-glükonát.

Amennyiben valaki szeretné helyrehozni a stressz és az öregedés hatásait a testére nézve, és több energiát szeretne elérni, vagy egészséges, aktív életmódot szeretne fenntartani, vagy egyszerűen csak visszanyerni fényes hajat és a sima bőrt, győződjön meg mindenekelőtt arról, hogy a biológiai hozzáférhetőségben kell gondolkodnia a táplálékkiegészítők kiválasztásakor.

  

A biohasznosulást fokozó körülmények

 

Akár hiszi, akár nem az ember, sok mindent megtehet a táplálékkiegészítők biológiai hozzáférhetőségének növelése érdekében, például:

- Napszak:

Egyes tápanyagoknak több előnye lehet, ha bizonyos napszakokban veszik be őket. Például a B12-vitamint reggel kell bevenni, mert energetiizáló lehet.

- Az étrendkiegészítők bevitele étellel:

A vas egy olyan tápanyag, amelyet étkezés közben kell bevinni, különben gyomorpanaszokat okozhat. Az is jó ötlet, hogy zsírban oldódó vitaminokat vegyen be az ember olyan étkezés közben, amely valamilyen zsírt, például avokádót vagy olívaolajat tartalmaz.

- Étel nélkül bevitel:

Bizonyos vízben oldódó vitaminokat, például a C-vitamint éhgyomorra kell bevenni.

- Támogató tápanyagok:

Egyes tápanyagok növelhetik más tápanyagok biológiai hozzáférhetőségét. Példa erre a C-vitamin, amely növelheti a növényi forrásokból származó vas (úgynevezett nonhem vas - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6940487/#:~:text=Ascorbic%20acid%20is%20a%20powerful,meat%2C%20fish%2C%20or%20poultry  ) biológiai hozzáférhetőségét. A C-vitamin a növényekből származó nonhem vashoz kötődik, és a szervezet által könnyebben felszívódó formában tárolja azt.      - A megfelelő tárolás:

A táplálékkiegészítők hatékonyságának biztosítása érdekében hűvös, száraz helyen, távol a közvetlen napfénytől kell azokat tárolni. Célszerű például a halolajat és más folyékony vagy liposzómás termékeket (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818067/ ) a hűtőszekrényben tárolni. Győződjön meg róla mindenki, hogy szorosan lezárja a termékek dobozait, hogy megakadályozza ezzel a nedvesség bejutását.

  

A biohasznosulást csökkentő körülmények

 

Amiként vannak módok a biológiai hozzáférhetőség javítására, az életmódbeli döntéseknek és más tényezőknek is lehetnek káros hatásai, például:

- Alkohol:

Megzavarhatja az A-, D-, E-, K-, B-vitamin, valamint a magnézium és cink ásványi anyagok felszívódását. Az alkohol növeli az anyagcsere-szükségletet a tápanyagok iránt, felgyorsítja a szervezetből való kiürülést, rontja a tárolást és a hasznosulást.

- Koffein:

A legnépszerűbb stimuláns a világon – pozitív hatásai is tagadhatatlanok (https://mebar.hu/caffee-vs-nad ).

Azonban a másik oldalon, nagy dózisban csökkentheti a tápanyagok felszívódását és fokozhatja a fontos vitaminok és ásványi anyagok kiválasztását (https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.891.7287&rep=rep1&type=pdf#:~:text=Caffeine%20may%20reduce%20the%20absorption,Escott%2DStump%2C%202008). 

- Emésztési problémák:

A Crohn-kór, az irritábilis bél szindróma (IBS), a cöliákia és egyéb emésztési problémák akadályozhatják a szervezet tápanyag felszívódását és felhasználását.

- Gyógyszerek:

Egyes vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszerek rontják a tápanyagok felszívódását és/vagy felhasználását. Például a diuretikumok használata bizonyos ásványi anyagok, például kálium és kalcium elvesztését okozhatja.

- Stressz:

A túlzott stressz növelheti a kortizolszintet, a szervezet elsődleges stresszhormonját (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7442351/ ).

A stressz kimerítheti a szervezet tápanyagait, és pusztítást végezhet az emésztőrendszerben (https://jamaicahospital.org/newsletter/how-stress-affects-your-digestive-system/ ).

- Életkor:

Az életkor előrehaladtával a gyomorsav normálisan csökken, így a fiatalabb egyedeknél magasabb lehet a mikrotápanyagok biológiai hozzáférhetősége, mint az idősebbeknél (https://www.canr.msu.edu/news/are_you_absorbing_the_nutrients_you_eat ).

 A vitaminokat nemcsak nehezebb lenyelni az életkor előrehaladtával, de az emésztőrendszer is nehezebben tudja lebontani. A kapszulák, a porok és a folyadékok könnyebben felszívódnak.

  

Hogyan befolyásolják a különböző szállítási rendszerek a biológiai hozzáférhetőséget

 

 Akár tabletta, akár por, akár folyékony formában választja a tápanyagokat az ember, ügyelnie kell arra, hogy mindegyik típus befolyásolja a felszívódást.

A mai fejlett bejuttatási rendszerek kivételesek abban a tekintetben, hogy javítják a biológiai hozzáférhetőséget, de mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai.

- Kapszulák:

A vegetáriánus kapszula a leggyakoribb szállítási mód.

A szervezet könnyen lebontja a külső héjat, így a porított tápanyagok emészthetők. A felszívódás sérülhet, ha allergiás vagy intoleranciája van bizonyos segédanyagokra az embernek (inaktív összetevőkre), ezért ellenőrizze a kiegészítő összetevőlistájában a gyártás során használt segédanyagokat mindenki.

- Lágygélek:

A lágyzselék nagyon hatékonyak, mivel a töltelék folyékony összetevőket tartalmazhat, amelyek elősegítik a test membránjain keresztüli oldhatóságát vagy áteresztőképességét. Sima körvonaluk megkönnyíti a lenyelést, mérettől függetlenül, továbbá az eltarthatóságuk nagyszerű. A gyomor gyorsan lebontja a zselatin alapú héjat, felszabadítja a tápanyagokat, így a szervezet elkezdheti felszívni azokat. Nem szabad azonban elfeledni, hogy a softgelek drágábbak lehetnek a speciális gyártási technikák miatt.

- Porok:

A kapszulákhoz vagy lágyzselékhez képest a szervezet gyorsan fel tudja szívni a porokat, mivel nem tartalmaznak burkot vagy külső héjat, amelyet le kell bontani. Tápanyagaik azonnal elérhetőek a szervezet számára az emésztés céljából.

- Liposzómális szállítási rendszer (https://www.dilworthdrug.com/the-liposomal-difference-a-breakthrough-in-nutrient-delivery/ ):

Könnyen összetéveszthető egy normál folyadékkal, de egyáltalán nem ugyanaz, ez egy kiváló módja annak, hogy szervezete gyorsan felszívja a tápanyagokat. A liposzómák nagyon hasonlítanak a sejtmembránok anyagára, ezért először ezekhez a membránokhoz kötődnek, elősegítve a tápanyagok felszívódását (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3599573/ ).

  

A biológiai hozzáférhetőség és a vér-agy gát

 

Most, hogy ismeri a biológiai hozzáférhetőség alapjait mindenki, nézzük meg közelebbről azt, hogy a megfelelő biológiailag hozzáférhető tápanyagok, vagy ezek hiánya hogyan befolyásolhatják a szervezet összetettebb rendszereit.

Pontosabban a vér-agy gát és az immunrendszer.

- A vér-agy gát (BBB) ​​az agy kapuőrzője, és nagyon nehéz megkerülni.

A BBB-nek bizonyos vitaminokra és ásványi anyagokra is szüksége van, hogy megakadályozza a lebomlását. A felszívódás és az elérhetőség (biológiai hozzáférhetőség) kritikus. Amikor a BBB lebomlik vagy kiszivárog, az mindenféle problémát okoz – beleértve az agyi gyulladást is, amely olyan tüneteket okozhat, mint a depresszió, az agyköd, a memóriavesztés és más agyi rendellenességek.

A helyreállítási stratégiák hasonlóak a szivárgó bél helyreállításához – a vércukorszint egyensúlyba hozása, a gyulladást okozó vegyszerek eltávolítása az étrendből és a környezetből, valamint a tápláló, teljes értékű élelmiszerekre összpontosított étkezés.

Azonban ezen túlmenően is vannak bizonyos fontos tápanyagok, amelyek erős, egészséges BBB-t hoznak létre. Az egyik például a kurkumin, a másik a D-vitamin.

A megfelelő D-vitamin bevitel segíthet számos fontos agyi funkció támogatásában, beleértve a megismerést és a hangulatot.

A kurkumint pedig évezredek óta használják kínai és ájurvédikus terápiákban. Könnyen belátható, hogy miért olyan kritikus a kurkumin és a D-vitamin biológiailag leginkább hozzáférhető formáinak kiválasztása.

A biológiai hozzáférhetőség elengedhetetlen az immunitáshoz

 

Az immunitás napjainkban forró téma (a C19 pandémia miatt), mindenki arról beszél, hogyan támogassa és egyensúlyozza ki immunrendszerét.

Nem akarja senki, hogy az immunrendszere túlreagálja a dolgokat, és azt sem, hogy lomha legyen, ne védekezzen megfelelően.

A cél egy kiegyensúlyozott immunrendszer, amely megfelelően reagál a kihívásokra.

A mostani kutatások azt sugallják, hogy az immunrendszer optimális egészsége érdekében a biológiailag hozzáférhető C-vitamin, a D-vitamin (https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/ ), és a cink (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277319/ ) egy  megfelelő út lehet.

  

Az immunrendszer egyensúlyhiányának kezelése

 

Számos tényező, például a krónikus stressz, a vitaminhiány, az alváshiány és a méreganyagoknak való kitettség károsíthatja az immunrendszert.

- A krónikus stressz túlzottan stimulálja az immunsejteket, ami elnyomhatja az immunrendszer más részeit.

- A nem megfelelő mikrotápanyag bevitel rosszul működő immunrendszerhez vezethet, például:

- Az elégtelen D-vitamin bevitel abnormális immunválaszokhoz is társul.

- A C-vitamin egy másik erős tápanyag, amely az immunrendszer különböző sejtfunkcióinak támogatásával hozzájárul az immunvédelemhez.

- Az elmúlt években pedig a bizonyítékok egyre inkább igazolják a cink jelentőségét az összes immunsejt számára, valamint a különféle környezeti stresszorokkal szembeni hatékony és kiegyensúlyozott immunválasz kialakításában.

- A szervezet életéhez nélkülözhetetlen mitokondriumok fenntartásához, és így az immunrendszer működéséhez elengedhetetlen a NAD+ (https://mebar.hu/osszefoglalo ) molekula mennyiségének a 100%-on tartása a szervezetben a B3-vitamin legújabb formájával (https://mebar.hu/B3-vitamin ), a nikotianamid-ribozid (https://mebar.hu/nikotinamid-ribozid ) vegyülettel.

 

(Megjegyzés:

Amennyiben a piacon elérhető megfelelő vitamin komplex készítményeket, Q10-et, stb. (https://mebar.hu/gyik ), továbbá a Niagen® nikotinamid-ribozid hatóanyagú készítményeket (https://mebar.hu/a-niagen-hatasa  , https://mebar.hu/nikotinamid-ribozid-klorid-elonyei  ) fogyaszt az ember, úgy az immunrendszere harmonikus működéséhez nagyban hozzá tud járulni.)

 

 

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/science-101/the-tru-meaning-of-bioavailability/

 

Fordítás:

Mebar Kft.