NR és NAD+ információk

Az alváshiány és a sejtek egészségének összefüggései

2021.06.28 09:52
Az alváshiány és a sejtek egészségének összefüggései

Hogyan befolyásolja az alváshiány az emberi szervezet sejtjeit?

Az emberi test általában egy evolúciós természetes tervet akar követni.

Ez az ösztön azt mondja: „Kelj fel a nappal. Aludj, amikor este van.”

A cirkadián ritmus olyan belső órára utal, amely befolyásolja a biológiai rendszerek ingerlését, működését és mintáit. A szervek a környezeti változásokra reagálva tompítják vagy serkentik a funkcióikat. Ez a jelenség leginkább az „alvás-ébrenlét” mintaként figyelhető meg. A modern világban az átlagos munkarend azonban nem mindig engedi, hogy a test ragaszkodjon a cirkadián ritmusához.

Az alváshiány ezért egy elkerülhetetlen sejt-stresszor.

Amikor a sejteket a kimerült test stressz alá helyezi, hajlamosabbak a károsodásra. Még az alkalmi alváshiány is egészségügyi komplikációkhoz vezethet.

 

Fontos tudni, hogy az alváshiány hozzájárul a fő egészségügyi állapotokhoz.

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás a sejtműködés és a hosszú távú egészség elengedhetetlen eleme.

Az embereknek pihenésre van szükségük, hogy a biológiai rendszer dolgozni tudjon a test sejtjeinek javításáért. A Rochesteri Egyetem Orvosi Központjának egy preklinikai tanulmánya azt mutatja, hogy a mikroglia nevű immunsejtek alvás közben „helyrehozzák és újracsatlakoztatják” az agyat (https://www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191021111835.htm ).

A Microglia leküzdi a fertőzést és helyrehozza az agy sejtkárosodását. Hatással vannak a neuroplaszticitásra, vagy arra is, hogy az agy hogyan szívja fel és tárolja az információkat.

A rossz alvás megtagadja a sejtek lehetőségét a test gyógyítására. Ez lehet az oka annak, hogy a krónikus álmatlanságban szenvedő emberek hajlamosabbak a stroke-ra.

 

2019-ben az Amerikai Neurológiai Akadémia tízéves klinikai vizsgálatot tett közzé 487 200 alanyt megvizsgálva. A résztvevőktől megkérdezték, tapasztalják-e az álmatlanság tüneteit heti legalább három éjszaka (https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191106162539.htm ).

Csaknem egynegyede számolt be alvási problémákról. A vizsgálat során „130 032 stroke, szívroham és más hasonló betegség történt”. A tanulmány megállapította, hogy az álmatlanságban szenvedők 18% -kal gyakrabban tapasztalnak szív- és érrendszeri vagy agyi érrendszeri betegségeket.

 

A jobb alvás jót tesz az agynak

Az agysejtek végső soron irányítják a test minden mozdulatát.

Az agynak alvásra van szüksége a rövid távú működéshez és a hosszú távú egészséghez.

A sejtkárosodás és az alváshiány közötti kapcsolat különösen nyilvánvaló a kialakult ​​hatásaiban a kutatások során. Több klinikai tanulmány bizonyítja, hogy az alváshiány extrém esetei mániát és pszichózist okozhatnak. A Frontiers in Psychiatry című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a hallási és vizuális hallucinációk gyakran három vagy négy napi alváshiány során jelentkeznek (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048360/ ).

 

A sejttevékenység és a cirkadián ritmus tehát elválaszthatatlanul összekapcsolódik.

A Pennsylvaniai Egyetem Orvostudományi Karának preklinikai kutatásai azt mutatják, hogy az agysejtek regenerációja alvás közben történik, és ez a cirkadián ritmus „szabályozásában is részt vehet” (https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200312171425.htm .

 

A mitokondriális diszfunkció és az alvás

Mi történik valójában a sejtcellában? Az egyik érintett funkció a mitokondriumunkon belül fordul elő. A mitokondrium a sejt erőműve (https://mebar.hu/mitokondrium ).

Ezek a mitokondriumok energiával látják el a sejteket, és ez az energia biztosítja azokat a működéseket, amelyek a testben lejátszódnak. A mitokondriumon belül az energiatermelés egy kis koenzimre, az úgynevezett NAD+ támaszkodik (https://mebar.hu/nadosszefoglalo ).

A NAD+ az az elengedhetetlen erőforrás, amelyre a mitokondriumoknak szüksége van, hogy aktiválják az energiatermelő „erőműveiket”.

A NAD+ biztosítja azt az „üzemanyagot”, amely meggyújtja az energiatermelő turbinákat a mitokondriumban.

Ha azonban a test sejtjei például stressz alatt vannak, akkor a termelődő energia a stresszor leküzdésére összpontosítódik. Ez csökkenti a rendelkezésre álló NAD+ készletet.

Egy példa a fenti folyamatra: egész éjjel fent marad az ember, miközben kedvenc TV műsorát nézi. Másnap a nem pihent sejtcellák úgymond túlóráznak, hogy végig vigyék a testet a nap folyamán, és ezáltal kimerül a NAD+ készlet.

Fontos kihangsúlyozni, hogy az alváshiány egy fő stresszor, amely pusztítást okoz a sejtekben, és akár mitokondriális diszfunkciókat is okozhat.

A Cellular Metabolism folyóiratban megjelent preklinikai kutatások szerint a mitokondriális funkció megingott, ha a cirkadián óra kompromittálódik

(https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180306093116.htm ).

A meghibásodott működésű mitokondriumok összeolvadásáért és megkettőzéséért küzdenek majd életbenmaradásuk érdekében, ezáltal befolyásolva a különféle szervrendszerek fenntartását.

A mitokondrium sejtenergiája nélkül az emberi test szervei küzdenek csak a legalapvetőbb működésükért is.

 

Az alvás elsődlegessége a sejtek számára

A sejtek egészségének megfigyelése kihívást jelenthet minden embernek, mégis tagadhatatlanul befolyásolja az általános egészségi állapotát.

A sejtek állandó cirkadián ritmusra támaszkodnak a betegségek megelőzése érdekében, és a jó mitokondriális funkció létfontosságú eleme ennek a folyamatnak.

A legkülönfélébb stresszorok a modern élet elkerülhetetlen részét képezik, tehát a test sejtszükségletének megértése az első lépés a sejtek egészségének javításában.

A jó alvás pedig megerősíti a sejtek azon képességét, hogy fenntartsák és megvédjék a legfontosabb életszerveket.

 

Néhány tanács a jó alváshoz:

- Meg kell próbálni letenni az eszközöket (TV, rádió, telefon, számítógép, internet, stb.) egy órával a lefekvés előtt.

- A következetes alvási ütemterv betartása hosszú távon és sejtszinten segíthet megóvni az egészséget.

- A megfelelő alvóhelyről (ne legyen huzatos), kényelmes ágyról és párnáról is gondoskodni érdemes.

Forrás:

https://truniagen.com/blog/how-does-sleep-deprivation-affect-your-cells/

Az eredeti forrásszöveg tartalmi és szerkezeti változtatásának jogát a szerző fenntartja a jövőre nézve, mely az eredeti forrásszöveg fordítását nem befolyásolja.

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs zárójeles részek):

Mebar Kft.

Kapcsolódó Nikotinamid-Ribozid-Klorid (Niagen®) tartalmú termékek: