NR és NAD+ információk

Hogyan néz ki a B3-vitamin hiány?

2021.08.11 09:26
Hogyan néz ki a B3-vitamin hiány?

A B3-vitamin elengedhetetlen az energia előállításához és a sejtek helyreállításához.

Ez a vitamin az egészséges öregedés kritikus tápanyaga is, így segítségével a későbbi éveiben is élvezheti az ember az összes szeretett tevékenységét (https://mebar.hu/healthy-aging ). Mivel a B3-vitamin hiány ritka, nem biztos, hogy tudja az ember, hogy mennyire fontos ez a tápanyag az egészség szempontjából, és mi történik, ha nincs elég. 

Mi a B3-vitamin?

A B3-vitamin (https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-HealthProfessional/ ) számos a természetben is előforduló molekulára utal:

  • niacin (más néven nikotinsav, vagy NA);
  • niacinamid (más néven nikotinamid, vagy NAM);
  • nikotinamid-ribozid (más néven NR).

Az egyes molekulák kémiai szerkezetük szerint különböznek, és a testben kissé eltérő a működési módjuk (https://mebar.hu/B3-vitamin ).

 

Miért fontos a B3-vitamin az optimális egészség érdekében?

A B3-vitamin létfontosságú a sejtek anyagcseréje, védelme és helyreállítása szempontjából. Ennek a tápanyagnak a szerepe az elfogyasztott étel energiává alakításában van.

A B3-vitamin csapat nagy része ellenőrzi az antioxidáns aktivitást a test sejtjeiben, megvédve a sejteket a szabad gyökök károsodásától (https://mebar.hu/stressz-szabadgyokok ).

 

A B3-vitamin átalakul az úgynevezett nikotinamid-adenin-dinukleotid (NAD+) molekulává (https://mebar.hu/nadosszefoglalo ).

A The Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics című cikkben leírtak szerint a NAD+ számos kritikus kémiai reakcióhoz járul hozzá az ember szervezetében (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18165311/ ). Ezek a reakciók a sejtszignálástól a génexpresszióig terjednek (https://mebar.hu/osszefoglalo ), de még szerepet játszik a koleszterin és a zsírsavak termelésében is a szervezetben.

 

A NAD+ szintje általában csökken az életkor előrehaladtával (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22848760/ ), így a megfelelő szint fenntartása a helyes táplálkozással, testmozgással és étrendkiegészítők segítségével elősegítheti a fiatalkori NAD+ mennyiséget az egészséges öregedéshez.

Míg a B3-vitamin minden formája átalakítható NAD+ molekulává, a Nature Communications-ben megjelent tanulmány szerint a nikotinamid-ribozid a leghatékonyabb (például az egerek, stb.) a NAD+ szintjének a növekedésében (https://www.nature.com/articles/ncomms12948 ). (Itt meg kell említeni, hogy a 100%-os NAD+ szinthez a szervezetben minimum 250mg/nap nikotinamid-ribozid szükséges. Ezt a szintet azonban más NAD+ mennyiségét növelő étrendkiegészítővel a tudomány mai állása szerint nem igazán lehet elérni, vagy csak különféle mellékhatások árán, így az NR hatékonysága tudományosan is igazolt - https://mebar.hu/nad-taplalekkiegeszito .)

 

A B3-vitamin és az egészséges öregedés

A B3-vitamin formái közül különösen a nikotinamid-ribozid (https://mebar.hu/nikotinamid-ribozid ) ismert az egészséges öregedési előnyeiről (https://mebar.hu/healthy-aging ).

Bár nincs mód az öregedési folyamat megállítására, az egészséges öregedés szabadságot és funkcionalitást kínál minden embernek, hogy korlátozás nélkül teljes életet élhessen korától függetlenül.

A nikotinamid-ribozid-nak a NAD+ -ra és a mitokondriális egészségre (https://mebar.hu/mitokondrialis-egeszseg ) gyakorolt ​​hatása révén támogatja az egészséges öregedés koncepcióját (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25308486/ ).

A test mitokondriumai a sejtekben található apró szerkezetek, amelyek előállítják a test számára szükséges összes energiát, ugyanakkor megvédenek a szabad gyököktől is (https://mebar.hu/mitokondrium ).

Az életkor előrehaladtával azonban csökken a NAD molekulája az embernek, ami a mitokondriális funkció károsodásával is összefügg (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4779179/ ).

Ennek eredménye az energiatermelés romlása és az oxidatív károsodás növekedése – és ezekkel együtt az öregedés minden jellemzője.

Az emberi testben a NAD+ termelésének támogatása nikotinamid-riboziddal lassíthatja ezt az öregedési folyamatot (https://mebar.hu/nikotinamid-ribozid-klorid-elonyei ).

Miért?

A NAD+ támogatja az egészséges mitokondriális és energiatermelést, csökkentve az életkorral összefüggő változásokat a funkcióikban (https://mebar.hu/osszefoglalo ).

 

Kaphat elegendő B3-vitamint az ember az étrendjéből?

A B3-vitamint nélkülözhetetlen vízben oldódó vitaminnak tekinti a tudomány.

Ez azt jelenti, hogy be kell szereznie a B3-vitamint minden embernek minden nap az ételeiből vagy az étrendkiegészítőiből, mert a test nem tudja előállítani.

Az étrendben lévő specifikus molekulák niacinná is átalakíthatók, ha alacsony a bevitel - például ilyen a triptofán. A triptofán egy aminosav (a fehérjék építőköve), amely fehérjében gazdag ételekben található meg.

A The Annual Review of Nutrition áttekintése leírja, hogy a B3-vitaminná történő átalakítás mellett a triptofán felhasználható NAD előállítására is (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18429699/ ).

Mivel azonban ez az átalakítás sok lépést és időt igényel, a triptofán nem a leghatékonyabb módszer a B3-vitamin vagy a NAD megszerzésére, de hozzájárulhat a szervezet teljes B3-vitamin mennyiségéhez.

Ennek eredményeként a The Annual Review of Nutrition arra a következtetésre jutott, hogy a B3-vitamin az étrenddel könnyen megszerezhető a B3-vitaminban gazdag és a triptofán tartalmú ételek fogyasztásával az alapvető szükségletek kielégítése érdekében (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18429699/ ).

 

A felnőttek B3-vitaminjának RDA (https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-HealthProfessional/#h2 ) értéke:

  • Férfiakak    16 mg,
  • Nőknek       14 mg

A hiány valójában csak azok számára jelent kockázatot, akiknek korlátozott hozzáférése lehet a kiegyensúlyozott étrendhez, vagy olyan egészségügyi állapotuk van, amely befolyásolja a felszívódást.

 

(Meg kell jegyezni, hogy sajnos a nikotinamid-ribozid napi tudományosan megállapított minimum mennyiségét /250mg - ami a fiatalkori NAD+ mennyiséghez szükséges/ az étrendből pótolni nem lehet, ezért szükséges ez esetben az étrendkiegészítés - https://mebar.hu/sejtregeneralovitamin ).

 

Milyen ételek tartalmaznak B3-vitamint?

A B3-vitamin számos ételben megtalálható.

A hozzáadott tápanyagokkal gazdagított szemek, mint a gabonafélék és a kenyér, általában sok ember számára jelentős mennyiséget biztosítanak.

A következő ételekben is természetes a B3-vitamin jelenléte (https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/?component=1167 ):

  • sertéshús, marhahús és más húsfélék;
  • tenger gyümölcsei, mint a tonhal és a lazac;
  • teljes kiőrlésű gabonák;
  • diófélék;
  • tejtermékek;
  • hüvelyesek.

Melyek a B3-vitaminhiány tünetei?

A B3-vitamin hiányának tünetei a kezdeti stádiumban enyhe, és előrehaladásával sokkal súlyosabbak lehetnek. 

Korai B3-vitaminhiány

(https://academic.oup.com/advances/article/7/3/556/4616695 )

A B3-vitamin hiányának korai jelei a következők:

  • Szorongás és depresszió,
  • Fejfájás,
  • Fáradtság,
  • A gyomor-bélrendszeri zavarok, például székrekedés vagy hasmenés,
  • Fekély, seb,
  • Duzzadt nyelv,
  • Álmatlanság,
  • Bőrkiütések vagy a bőr elszíneződése.

 

Súlyos B3-vitamin hiány

A jelentős B3-vitamin-hiány súlyos és veszélyes egészségi állapothoz vezet, amelyet pellagrának hívnak. A pellagra szó (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B012227055X009032 ) olasz eredetű, a „pella” bőr, és az „agra” durva szavakból származik, a bőrre gyakorolt ​​hatása miatt.

Amint azt a The International Journal of Dermatology leírja, a pellagrát a „négy D” néven ismert eredmények jellemzik (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14693013/ ):

  • Dermatitis:                         Megvastagodott, pikkelyes bőr és kiütések, különösen napsütés esetén.
  • Diarrhea (hasmenés):          Általában legtöbbször az az első tünet jelenik meg.
  • Demencia:                          A B3-vitamin idegrendszerben játszott szerepéhez kapcsolódik.
  • Death (halál):                     Ha néhány évig nem kezelik, a súlyos hiány halálhoz vezethet.

 

Az elsődleges pellagra a B3-vitamin hiányára utal, mert nem jut elegendő az étrendbe (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3588195/ ).

A másodlagos pellagra akkor fordul elő, amikor egy valamilyen egészségi állapot megzavarja a B3-vitamin megfelelő felszívódását a szervezetben (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3588195/ ).

 

A pellagra története

Pellagrát először az 1700-as években dokumentálták Spanyolországban.

Ennek ellenére csak 1937-ben fedezték fel, hogy ez egy niacinhiány okozta betegség.

Mielőtt kiderítették volna a tényleges kiváltó okot, az orvosok és az egészségügyi tisztviselők aggódtak amiatt, hogy a pellagra fertőző, különösen azért, mert nagyon magas volt a halálozási aránya.

Az 1900-as és 1950-es évek között becslések szerint több mint 85 000 ember halt meg pellagra miatt az Egyesült Államokban (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B012227055X009032 ).

Szerencsére egy Dr. Joseph Goldberger nevű amerikai orvos (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128045718000020 ) elkezdte észrevenni, hogy a tehetősebb, jobb étrendhez jobban hozzáférő személyek kevésbé szenvednek pellagrától. Ezzel szemben a tápanyag-szegény étrendet fogyasztók nagyobb veszélynek vannak kitéve.

A Journal of the Royal Society of Medicine egyik cikke leírja, hogy Goldberg megjegyezte, hogy a tápanyaghiányos étrendben szenvedő, különösen fehérjehiányos emberek megbetegszenek (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2586852/ ).

Ezzel szemben a különféle fehérjében gazdag élelmiszerekhez hozzáférő emberek soha nem betegedtek meg, így nyilvánvalóan nem volt fertőző.

A dolgok jobbá váltak a pellagra körül az 1940-es években, amikor egy kormányzati kampány elkezdte erősíteni a gabonákat, így a B3-vitamin hiány sokkal ritkábbá vált.

Azok a személyek azonban, akiknek korlátozott hozzáférése volt/van az élelmiszerekhez vagy bizonyos specifikus betegségállapotaik vannak, még mindig veszélyeztetettek lehetnek ma is a hiány terén.

 

Milyen csoportokat fenyeget a B3-vitaminhiány?

A legegyszerűbb válasz az, hogy azoknál az embereknél van a legnagyobb hiány, akiknek alacsony a B3-vitamint tartalmazó ételek fogyasztása.

Vannak azonban bizonyos fokozott kockázatú emberek vagy egészségi állapotok (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24679717/ ):

  • A súlyos alkoholizmusban szenvedők általában alultápláltságtól szenvednek, mivel az alkohol a táplálékban lévő tápanyagokat helyettesíti. Amint azonban azt az Alcohol and Alcoholism folyóirat illusztrálja, a krónikus alkoholfogyasztás szintén befolyásolhatja a szervezet B3-vitamin felszívódási képességét (https://academic.oup.com/alcalc/article/49/3/238/210446 ).
  • A rossz étrendű különféle gondozási intézményekben élő idősebb felnőtteknek hiányozhatnak az alapvető tápanyagok, vagy nehézségekbe ütköznek a rágás vagy a nyelés, ami növeli a hiány kockázatát, amint az a Journal of the American Geriatrics Society folyóiratban olvasható (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/469145/ ).
  • A szegénység vagy a hajléktalanság befolyásolhatja az élelmiszerhez való hozzáférést, és ezért hiányhoz vezethet.
  • Azok a betegségállapotok, amelyek megzavarják a test azon képességét, hogy a triptofánt niacinná alakítsák, csökkentik a szervezetben a B3-vitamin mennyiségét (https://rarediseases.org/rare-diseases/hartnup-disease/ ).
  • A gyulladásos bélbetegség vagy a tápanyagok felszívódását eredményező GI-rendellenességek növelik a vitaminhiány kockázatát.
  • Az olyan betegségek, mint az étvágytalanság vagy a HIV, alultápláltsághoz és a tápanyagok, köztük a B3-vitamin hiányához társulnak.

 

Azok a népességek, akik a kukoricától, mint az étrendjük központi részétől függenek, szintén veszélyeztetettek a B3-vitaminhiány miatt (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557728/ ). Ennek oka, hogy a kukoricában található niacin olyan módon van megkötve, hogy a szervezetben az nehezen szívódik fel. A kukoricában szintén kevés a triptofán forrása, ellentétben a többi gabonával.

 

Mennyire gyakori a B3-vitamin hiánya?

Mint említettük, az Egyesült Államokban ritka a B3-vitamin súlyos hiánya az élelmiszerek dúsításának és a jobb étrendnek köszönhetően.

A Nutrients folyóiratban közzétett NHANES-adatok azt találták, hogy az amerikai felnőttek 1% -ánál az ajánlottnál alacsonyabb volt a niacin bevitele (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28792457/ ).

A multivitaminok szintén jelentősen hozzájárulnak a B3-vitamin teljes beviteléhez.

 

A B3-vitaminhiány kezelései

Szerencsére a B3-vitamin hiánya könnyen orvosolható, ha az ok a diétához kapcsolódik.

Súlyosabb esetekben gyakran nagyobb adag táplálékkiegészítésére van szükség.

Amennyiben az alultápláltság okozza a hiányt, kritikus fontosságú az egyéb tápanyaghiány kizárása is, mivel valószínűleg más vitaminok vagy ásványi anyagok is hiányozhatnak hasonló okokból.

 

A B3-vitamin az az egyik tápanyag, amely nélkül nem lehet élni

A vitaminok elengedhetetlenek a szervezet megfelelő működéséhez, és ez alól a B3-vitamin sem kivétel.

Ez az esszenciális vitamin szükséges az anyagcseréhez, a sejtek védelméhez és egyebekhez.

A B3-vitamin hiánya súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet, például pellagra vagy akár az idő előtti halálhoz is.

Amennyiben valaki aggódik a táplálkozásbeli hiányosságai miatt, mindig konzultáljon orvosával a kezelési lehetőségekről.

Az ún. mögöttes egészségi állapot esetén, a hiány nem túl gyakori, mert a kiegyensúlyozott étrend vagy a táplálékkiegészítés általában mindent megad, amire szüksége van a szervezetnek.

  

Forrás:

https://www.truniagen.com/blog/vitamin-b3-deficiency-what-does-it-look-like/

Az eredeti forrásszöveg tartalmi és szerkezeti változtatásának jogát a szerző fenntartja a jövőre nézve, mely az eredeti forrásszöveg fordítását nem befolyásolja. 

Fordítás és kiegészítés (dőlt betűs zárójeles részek):

Mebar Kft.

Kapcsolódó Nikotinamid-Ribozid-Klorid (Niagen®) tartalmú termékek: